Budując ścieżki rowerowe, walczą ze smogiem

Wypożyczalnia rowerów funkcjonuje w Złotoryi już od kilku miesięcy. Są też dwie stacje, gdzie, w razie drobnych awarii, samodzielnie i bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów naprawimy swój jednoślad. Brakowało tylko ścieżek z prawdziwego zdarzenia. Wkrótce powinno się to jednak zmienić. Jeśli bowiem wszystko pójdzie zgodnie z planem to jeszcze przed wakacjami będziemy mogli podziwiać uroki najstarszego miasta w Polsce z perspektywy dwóch kółek, a jednocześnie przyczyniać się do ograniczania niskiej emisji, która najbardziej wpływa na tworzenie się smogu. Miejscowy ratusz szuka właśnie wykonawców tej inwestycji.

Odkąd niespełna trzy miesiące temu w Złotoryi powstała wypożyczalnia rowerów miejskich czwartej generacji, obok głosów zadowolenia i poparcia dla tego pomysłu, pojawiło się także mnóstwo opinii krytycznych. Wielu mieszkańców uznało tę decyzję zupełnie nietrafioną. Byli też tacy, którzy twierdzili, że jest to typowa „kiełbasa wyborcza”, tym bardziej, że w mieście nie ma ścieżek, po których można by tymi rowerami jeździć. Inni zwracali uwagę na niefortunny moment tej inwestycji, wszak od wakacji minęło już grubo ponad miesiąc.

Na szczęście na samej wypożyczalni i wspomnianych wcześniej stacjach do naprawy jednośladów nie poprzestano. Złotoryjski ratusz niedawno ogłosił bowiem przetarg na ścieżki rowerowe. Ich budowa odbędzie się w formule „zaprojektuj i wybuduj” i zostanie podzielona na trzy części. W zależności od odcinka zakres prac obejmuje zaprojektowanie i wybudowanie dróg rowerowych lub ciągów komunikacji pieszo-rowerowej, modernizację oświetlenia, dostosowanie oznakowania pionowego i poziomego, a także budowę miejsc postojowych (wiat).

Pierwsza część inwestycji została podzielona na następujące odcinki: odcinek A (ul. Strefowa, Przemysłowa), odcinek B (ul. Krzywoustego), odcinek D (Hoża), odcinek E (ul. Wojska Polskiego od ul. Hożej do ul. Nad Zalewem) oraz odcinek I (ul. Kolejowa). Przebudowane zostaną także chodniki, pasy zieleni i jezdnie.

Część druga: odcinek F (ul. Nad Zalewem), odcinek H (ul. Sportowa), odcinek J (ul. Garbarska), odcinek O (ul. Piłsudskiego-Rynek-Basztowa) oraz odcinek M (ul. Wyszyńskiego) .

Część trzecia obejmuje natomiast odcinek N przy ul. Krótkiej. Prace dotyczące tego odcinka polegać będą na uaktualnieniu istniejącej dokumentacji projektowej o przebieg ścieżki rowerowej i miejsca odpoczynku, które wraz z postojem taksówek i miejscami parkingowymi będzie stanowiło Zintegrowane Centrum Przesiadkowe. Przebudowę czeka również nawierzchnia ul. Krótkiej wraz z chodnikami i oświetleniem oraz z nowym oznaczeniem poziomym i pionowym i doświetleniem przejść dla pieszych.

Realizacja inwestycji będzie możliwa, dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej, a ściślej z programu związanego z wdrażaniem strategii niskoemisyjnych, który ma na celu walkę z coraz groźniejszym zjawiskiem smogu.

Firmy zainteresowane przetargiem mają czas na składanie ofert do 4 stycznia, do godz. 11. Należy je dostarczyć do siedziby zamawiającego, czyli Urzędu Miejskiego w Złotoryi, pl. Orląt Lwowskich 1, 59-500 Złotoryja (I piętro, sekretariat).

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty po uwagę będzie brana cena oraz okres gwarancji. Prace powinny zostać ukończone w ciągu 120 dni od daty podpisania umowy.

Szczegóły dotyczące przetargu dostępne są tutaj.

  1. Fajna idea, ale główną przyczyną smogu nie są samochody, ale kopcące piece i nieocieplone lub słabo ocieplone domy

  2. Aby zwalczyć smog potrzebna jest też świadomość, odpowiedzialność i zaangażowanie obywateli, bo najlepszym sposobem na walkę ze smogiem jest opał odpowiedniej jakości, sprawny piec i dobra termoizolacja domu, jednak zwracać szczególną uwagę na jakość użytych do termoizolacji materiałów i przede wszystkim sprawdzać styropiany na na stronie GUNBu w zakładce wyników badań. Byłem w szoku jak wielu producentów nie spełnia norm jakościowych, co gorsza nawet tych uznanych za liderów rynku

Dodaj komentarz