Opublikowany: wt, Mar 31st, 2020

W Złotoryi powstaje ścieżka rowerowa. Pojawią się też nowe znaki

Do nowych znaków i elementów infrastruktury drogowej będą się musieli przyzwyczaić w najbliższych miesiącach złotoryjscy kierowcy. Poduszki berlińskie, tzw. sierżanty rowerowe czy śluzy dla użytkowników jednośladów pojawią się w związku z budową śródmiejskiej drogi dla rowerów. Inwestycje na obrzeżach Złotoryi już trwają, wkrótce zmiany mamy też zauważyć także w centrum miasta.

Liczącą ponad 9 kilometrów pętlę tworzyć będą zarówno autonomiczne drogi rowerowe, wybudowane poza jezdniami i chodnikami wyłącznie dla jednośladów, jak i ciągi pieszo-rowerowe oraz strefy współdzielone. To oznacza, że zarówno kierowcy, jak i piesi będą musieli „podzielić się” przestrzenią miejską z rowerzystami. Gdzie dokładnie?

Pętla będzie miała początek i koniec na terenie złotoryjskiej podstrefy ekonomicznej. Pobiegnie stamtąd ul. Krzywoustego i skręci w lewo, w ul. Lubelską, a następnie pokieruje rowerzystów w ul. Hożą. Stąd będzie można pojechać Wojska Polskiego w kierunku os. Nad Zalewem i zjechać do zbiornika. Z zalewu pętla pobiegnie wzdłuż Kaczawy ulicami Kolejową, Garbarską i Stromą aż do ul. Chojnowskiej, a stamtąd ulicami Kardynała Stefana Wyszyńskiego i Marszałka Józefa Piłsudskiego przez Rynek, ul. Basztową i pl. Reymonta z powrotem do ul. Hożej.

Tam, gdzie się da, zostanie wyprowadzony ruch rowerowy poza jezdnię, żeby nie było kolizji z ruchem samochodowym. Jednak w wielu miejscach kierowcy będą się musieli przyzwyczaić do tego, że nie będą już jedynymi użytkownikami dróg na terenie miasta.

Tak będzie m.in. na starówce, gdzie droga rowerowa zostanie wydzielona na już istniejących jezdniach i chodnikach. W efekcie jedną z najważniejszych zmian w centrum miasta będzie ustanowienie strefy zamieszkania na ulicach Basztowej i Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz w Rynku. Pierwszeństwo na deptaku będą mieli zatem piesi i rowerzyści. Znaki wprowadzające strefę zamieszkania ze względu na rowerzystów prawdopodobnie pojawią się również w innych miejscach, m.in. na osiedlu Nad Zalewem.

Modernizacji doczeka się jedno ze skrzyżowań w Rynku, z ul. Solną (przy schodkach). To bardzo niebezpieczne miejsce, zwłaszcza w perspektywie wytyczenia wzdłuż deptaka ciągu rowerowego. Nawierzchnia z kostki brukowej na skrzyżowaniu zostanie wyniesiona w górę, dzięki czemu będzie działała jak próg zwalniający i uspokoi ruch.

Droga rowerowa ma umożliwić bezpieczne i wygodne poruszanie się na dwóch kółkach po mieście. Jej wytyczenie w stabilnej od lat przestrzeni miejskiej może się więc okazać sporym wyzwaniem dla złotoryjskich kierowców. W ramach pętli powstaną bowiem pasy rowerowe, czyli wydzielone z istniejących już dróg części dla rowerzystów. Oznaczać to będzie m.in. dodanie śluz rowerowych na skrzyżowaniach, za sprawą których użytkownik jednośladu będzie mieć pierwszeństwo przed autem. Śluzy wymalowane wzdłuż przejść dla pieszych znajdą się również wszędzie tam, gdzie droga rowerowa będzie przecinała jezdnię. Kierowcy będą się też musieli przyzwyczaić do ruchu rowerzystów w obydwu kierunkach na ulicach jednokierunkowych (tzw. kontraruch).

Co nowego jeszcze nas czeka? W niektórych miejscach, m.in. na ul. Kolejowej, pojawią się nietypowe progi zwalniające – tzw. poduszki berlińskie (na zdjęciu obok). To elementy ograniczające prędkość samochodów osobowych, a jednocześnie na tyle wąskie, by nie zakłócały ruchu rowerów i umożliwiały im swobodny przejazd obok.

Kolejne znaki, które wkrótce pojawią się na asfalcie, a których dotąd w Złotoryi nie było, to tzw. sierżanty rowerowe. To symbole roweru z charakterystycznym podwójnym daszkiem przypominającym pagony (znak drogowy P-27). Wyznaczają rowerzystom miejsce na jezdni i kierunek ruchu. Namalowane zostaną tam, gdzie jezdnia jest za wąska, by wydzielić osobny pas dla użytkowników rowerów. Tego rodzaju znaki stanowią nie tylko informację dla rowerzystów, ale ostrzegają też kierowców samochodów przed tym, że na jezdni nie będą sami.

Dodajmy, że w skład pętli wejdą też strefy pieszo-jezdne, w których pas rowerowy będzie wydzielany z ciągu pieszego. Taki odcinek powstanie na ul. Wojska Polskiego.

Przypomnijmy, że kilka miesięcy temu miasto zakończyło I etap budowy śródmiejskiej drogi rowerowej – modernizację ul. Krótkiej, gdzie powstało centrum przesiadkowe z wiatą na rowery (pisaliśmy o tym tutaj). W tej chwili trwa budowa środkowego odcinka drogi, obejmującego zjazd z osiedla do zalewu.

Źródło: zlotoryjska.pl

Pozostaw komentarz

XHTML: Możesz używać tagów HTML-owych: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


..