Udane wakacje – jak nie dać się oszukać

Fot. Pixabay

Miało być tak pięknie – hotel tuż przy plaży, klimatyzowane pokoje, drinki z parasolkami. Tymczasem na miejscu rzeczywistość okazuje się zupełnie inna. Co zrobić, jeśli wakacyjny wyjazd okazał się niewypałem?

Chociaż coraz więcej ludzi jest świadomych nieuczciwych praktyk stosowanych przez organizatorów wyjazdów wakacyjnych, do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nadal wpływa wiele skarg na usługi turystyczne. Dotyczą one głównie spraw indywidualnych, takich jak zmiany godzin lotów, zasad potrąceń w przypadku rezygnacji z wycieczki czy wprowadzenia w błąd co do standardu hotelu. Zdarzyło się, że wczasowicze trafili do zupełnie innego niż w umowie hotelu lub nie otrzymali obiecanej opieki rezydenta na miejscu.

– Żadna z tych spraw, jak do tej pory, nie trafiła do sądu. W niektórych przypadkach ustępują biura podróży i spory kończone są polubownie. Często konsumenci z różnych powodów sami rezygnują z dochodzenia swoich praw w sądzie. Jeśli się jednak zdecydują, muszą udowodnić swoją rację, a więc przede wszystkim wcześniej zebrać dowody w sprawie – mówi Wiesława Sulima, powiatowy rzecznik konsumentów.

Zdjęcia, filmy, nagrania i kopie dokumentów potwierdzające, że biuro nie wywiązało się z umowy – to wszystko przyda się, jeśli rozwiązania sporu będziemy szukać w sądzie. Ale najlepiej o wakacyjny spokój zadbać jeszcze przed wyjazdem.

– Zacznijmy od sprawdzenia biura podróży – mówi Wiesława Sulima. – Sprecyzujmy również pojęcia, jakie kryją się za stwierdzeniami: blisko plaży, zaciszna okolica, spokojny hotel. Dokładnie czytajmy umowę – podkreśla. – Zwracajmy uwagę nie tylko na cenę, ale także na inne składniki umowy np. godziny przylotu i wylotu, standardy hotelu czy ubezpieczenie. Jeśli biuro podróży nie wywiąże się z ustaleń, mamy prawo do reklamacji – informuje Wiesława Sulima.

W akcji „ Przed wakacjami – co warto wiedzieć” już po raz ósmy bierze udział ponad 40 instytucji, które radzą, o czym należy pamiętać przy wyborze oferty wakacyjnej i informują o prawach, jakie przysługują nam na wakacjach, a także co robić w przypadku, gdy zostaniemy oszukani.

Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ramach kampanii „Przed wakacjami – co warto wiedzieć” możemy znaleźć szereg praktycznych wskazówek od różnych instytucji, które pomogą nam zorganizować bezpieczny wypoczynek wakacyjny w kraju i za granicą. UOKiK radzi, o czym pamiętać przy podpisywaniu umowy z biurem podróży, Ministerstwo Spraw Zagranicznych pomaga przygotować się do wyjazdu poza kraj, a Europejskie Centrum Konsumenckie przeprowadzi nas przez zakup wakacji przez Internet.

Osoby, który zostały oszukane lub potrzebują pomocy w dochodzeniu swoich praw mogą zgłosić się do powiatowego rzecznika konsumentów. Rzecznik pracuje w siedzibie Starostwa Powiatowego w Lubinie przy ul. Jana Kilińskiego 12 B, pok. nr 29. Można przyjść od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16, zadzwonić 76 74 67 130 lub wysłać e-mail w.sulima@powiat-lubin.pl. Strona Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.uokik.gov.pl.

Dodaj komentarz