– Kiedy wreszcie wyremontują ten dworzec?! – pyta Ryszard Wołoszyn, niepełnosprawny lubinianin, dla którego każda wizyta na legnickiej stacji to spory kłopot i wyzwanie. PKP PLK odpowiada, że jeszcze w tym roku ogłosi przetarg, m.in. na remont peronów. Jakie plany ma kolejowa spółka?
Do naszej legnickiej redakcji zgłosił się niepełnosprawny lubinianin, który podróżuje pociągami. Mężczyzna nie jest w stanie poruszać się o własnych siłach, zawsze więc, gdy chce dotrzeć do innego miasta, przyjeżdża na dworzec na wózku inwalidzkim. Jak przekonuje, najwięcej utrudnień czeka na niego w Legnicy.
– Po pierwsze, żeby wjechać na peron wózkiem, muszę to zgłosić dobę wcześniej. Tylko wtedy na miejscu będzie pracownik, który pomoże mi dostać się na peron. A co, jeśli mi czy innemu niepełnosprawnemu wypadnie nagła sprawa i nie będzie mógł tego zaplanować? – wskazuje poirytowany Ryszard Wołoszyn. I pyta, kiedy wreszcie doczeka się remontu peronów dworca PKP, wraz z likwidacją barier architektonicznych. Proponuje też rozwiązania tymczasowe. – Nie potrafię sobie wyobrazić, kto wniesie na peron niepełnosprawnego, ważącego więcej niż 150 kilogramów. Przecież do tego potrzeba już windy. Do czasu remontu, o ile ma on wreszcie nastąpić, przewoźnik powinien ułatwić nam życie. Na dworcu są przecież stare zamurowane windy pocztowy, wystarczy zburzyć ścianę. Można też położyć podkłady kolejowe na składzie opałowym, bo jest tam odpowiednia skarpa. Wtedy osoby poruszające się na wózkach mogłyby samodzielnie wjechać na górę – zastanawia się lubinianin.
O rozwiązania zaproponowane przez naszego czytelnika zapytaliśmy przedstawicieli spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która odpowiada za stan m.in. peronów w Legnicy. Usłyszeliśmy, że „ze względów technicznych i bezpieczeństwa nie są one brane pod uwagę”. Zarządca narodowej sieci kolejowej zapowiada jednak, że lada chwila chce ogłosić przetarg na remont infrastruktury legnickiej stacji. W planach jest budowa wind i przebudowa peronów. O szczegółach mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
– W związku z podwyższeniem peronów, przebudowane zostaną schody z przejścia tunelowego. Perony zostaną wyposażone w nowe elementy małej architektury, dostosowane do historycznego charakteru stacji. Przebudowane zostaną też tory i sieć trakcyjna – wylicza przedstawiciel spółki.
Jak się dowiedzieliśmy, dla wygody niepełnosprawnych i podróżnych, którzy zabierają do pociągu ciężkie bagaże, naprzeciwko schodów na perony nr 2, 3, 4 i 5 pojawią się cztery nowe windy. I wszystko wskazuje na to, że PKP PLK ruszy z inwestycją już niebawem.
– Wszystkie prace będą wykonane w ramach planowanego w tym roku przetargu – zapowiada Mirosław Siemieniec. – Przebudowę peronów i montaż wind planujemy do 2019 r. – dodaje.