Nowej obwodnicy zbiornika Żelazny Most nie będzie. Na razie?

Pojawiły się nowe sposoby zabezpieczenia zbiornika Żelazny Most. Dlatego, pomimo zapowiedzi, w najbliższym czasie układ dróg w tym rejonie się nie zmieni.

O inwestycji związanej ze wzmocnieniem zapory zbiornika Żelazny Most pisaliśmy ponad rok temu. Jak nam wtedy powiedział wicestarosta polkowicki Kamil Ciupak, w planach była budowa nowej obwodnicy. Miała ona zastąpić obecną drogę, którą trzeba byłoby zasypać, aby zabezpieczyć teren pod dociążenie wałów. Jakiś czas temu wicestarosta poinformował nas jednak, że inwestycja została wstrzymana.

Kilka dni temu w polkowickim starostwie odbyło się spotkanie dotyczące planowanej inwestycji. Wcześniej rozmawialiśmy też na jej temat w Zakładzie Hydrotechnicznym.

– Wśród rozważanych działań w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji i rozbudowy zbiornika znajduje się budowa nasypów dociążających obiekt bądź studni odciążających, które stanowią dodatkowe wzmocnienie dla zapory obiektu – mówi Justyna Mosoń, rzecznik prasowy KGHM. – Budowa nasypów dociążających zajęłaby odcinki dróg biegnących wokół zbiornika, jednak prowadzone obecnie działania tego nie wymagają. Wobec tego realizacja inwestycji polegającej na budowie odcinka zamiennego drogi powiatowej została odłożona. Nie wykluczamy, że w perspektywie dwóch lat powrócimy do rozmów ze Starostwem Powiatowym w Polkowicach oraz Gminą Grębocice.

– Jesteśmy umówieni z Zakładem Hydrotechnicznym, że do tematu wrócimy w przeciągu dwóch lat, gdyż pojawiły się nowe rozwiązania technologiczne zabezpieczenia obiektu, na czym nam szczególnie zależy ze względu na bezpieczeństwo naszych mieszkańców – potwierdza wicestarosta Kamil Ciupak.

Rozbudowa Obiektu Unieszkodliwiania Odpadów Wydobywczych (OUOW) Żelazny Most prowadzona jest metodą obserwacyjną, dzięki szeroko zakrojonemu monitoringowi geotechnicznemu i środowiskowemu, geodezyjnej sieci obserwacyjnej, a także sieci ponad 2400 piezometrów i przetworników ciśnienia zainstalowanych w zaporach i na przedpolu składowiska. Przy obiekcie pracuje też specjalnie powołany międzynarodowy zespół ekspertów, który udziela swoich rekomendacji. Najważniejszym celem jest bezpieczeństwo zapory.

Fot. KGHM

Pozostaw komentarz

XHTML: Możesz używać tagów HTML-owych: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


..