LUBIN. Sądowy finał oburzającej reklamy wódki (WIDEO)

IMG_2700Zadośćuczynienie w wysokości 15 tys. zł musi zapłacić autorka skandalicznej reklamy wódki, która wykorzystała do promocji alkoholu zdjęcie symbolizujące Zbrodnię Lubińską. Odszkodowanie za pomówienie przeleje na konto lubinianina Jerzego Stężowskiego, który uwidoczniony jest na historycznej fotografii. Takie orzeczenie zapadło dziś przed Sądem Rejonowym w Lubinie.

Przypomnijmy, że bulwersująca reklama pojawiła się w sierpniu ubiegłego roku na profilu społecznościowym producenta wódki. Bez zgody autora wykorzystano w niej historyczne zdjęcie Krzysztofa Raczkowiaka z sierpnia 1982 roku, na którym grupa mężczyzn niesie postrzelonego przez ZOMO Michała Adamowicza. Fotografię podpisano: „Kac Vegas? Scenariusz pisany przez Żytnią”. Zdjęcie wywołało falę oburzenia. Autorką reklamy okazała się 29-letnia Marta S. z Olsztyna.

Ze względu na młody wiek podejrzanej i fakt, że wyraziła ona skruchę – prokuratura wystąpiła do sądu z wnioskiem o warunkowe umorzenie postępowania. Sąd przychylił się do takiego finału. Kobieta dwukrotnie przeprosiła pokrzywdzonego. Najpierw za pośrednictwem prokuratora, a następnie podczas sądowych mediacji. Sąd uznał ją za winną i przewidział roczny okres próby.

Jak tłumaczy Dariusz Nowak z Prokuratury Okręgowej w Legnicy, istotą tego postępowania nie było drastyczne ukaranie autorki reklamy. W tym przypadku chodziło przede wszystkim o prewencje i uzmysłowienie, że taka bezmyślność może naprawdę wyrządzić krzywdę innym osobom.

Było to jedyne prokuratorskie śledztwo w sprawie bulwersującej reklamy. Śledczy zdecydowali o wszczęciu postępowania z urzędu, ponieważ uznali, że występuje tu ważny interes społeczny. Nieoficjalnie wiadomo, że na tym nie koniec kłopotów autorki reklamy. Przeciwko niej na cywilną drogę sądową zapowiadały wystąpić m.in. rodziny zabitych oraz autor fotografii.

Dodaj komentarz