Opublikowany: czw, Lip 9th, 2020

KGHM. Pieniądze z fundacji na kościół i prawicowe media

„Zasilana pieniędzmi państwowego kombinatu Fundacja KGHM jak co roku wsparła milionami Kościół, prawicowe fundacje, tworzone przez ludzi bliskich obozowi władzy i wydawców prawicowych mediów: tygodnika „Sieci”, telewizji Trwam i Republika” – podaje wyborcza.pl.

W ubiegłym roku Fundacja KGHM przyznała łącznie 312 dotacji, wspomagając około 300 podmiotów. Co roku do rozdania jest kilkanaście milionów złotych, w 2019 była to suma 17,7 mln zł. To wspólna pula pieniędzy, na którą złożył się KGHM oraz trzy spółki-córki: PeBeKa, Pol-Miedź Trans i Metraco.

Pomoc przyznawana jest na cele charytatywne czy pomoc społeczną. Ale nie tylko. Wyborcza.pl właśnie wypunktowała Fundację, wskazując komu i ile dotacji przyznano.

„Na największą hojność fundacji, jak co roku, liczyć mogły rzymsko-katolickie parafie, diecezje i Caritas. Wśród tych pierwszych rozdysponowano 2,1 mln zł. Najwięcej z tej kwoty, bo ponad 600 tys., powędrowało do Warszawy, do Parafii Rzymsko-Katolickiej pw. św. Stanisława Kostki. Rok wcześniej również znalazła się ona wśród najhojniej obdarowanych. Wtedy dostała jednak „tylko” 200 tys. zł”

– czytamy w serwisie.

Na hojność fundacji mogły też liczyć Caritasy: wrocławski, legnicki, zielonogórsko-gorzowski oraz Caritas Polska, które łącznie otrzymały około milion złotych.

„Archidiecezję Wrocławską i Diecezję Zielonogórsko-Gorzowską fundacja wsparła kwotami po 200 tys. zł. Tę najbliższą sobie – legnicką – 334 tys. W ciągu ostatnich dziesięciu lat ta ostatnia otrzymała z Fundacji KGHM już blisko pięć milionów”

– podaje wyborcza.pl.

Kościoły to jedno, wsparcie finansowe z Fundacji KGHM popłynęło też do prawicowych mediów.

„Ale nie tylko Kościół i związane z nim organizacje cieszą się tradycyjnymi względami kierowanego przez ludzi bliskich obozowi władzy kombinatu i należącej do niego fundacji. Szeroki strumień pieniędzy rokrocznie płynie z niej do mediów, dziennikarzy i różnego rodzaju fundacji. Ale wyłącznie tych, które wspierają obecną władzę”

– czytamy na wyborczej.pl.

Dla przykładu, 250 tys. zł otrzymała założona przez ojca Tadeusza Rydzyka Fundacja Lux Veritatis, nadawca Telewizji Trwam, realizująca prace geologiczne przy poszukiwaniu złóż termalnych w Toruniu. Inna prawicowa telewizja – Republika – dostała z KGHM prawie 140 tysięcy. Spółka Fratria – wydawca propisowskich tygodnika „Sieci” i portalu wPolityce.pl – otrzymała od Polskiej Miedzi 50 tysięcy. Na dołączoną do gazety wkładkę poświęconą rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.

Pozostaw komentarz

XHTML: Możesz używać tagów HTML-owych: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

code


..