KD rezygnuje z hybryd

Koleje Dolnośląskie unieważniły przetarg na zakup sześciu hybrydowych pociągów. Nadal rozważają oferty dotyczące składów elektrycznych.

Zakup nowego taboru jest dla zarządu firmy jednym z najważniejszych projektów. Planowane wypuszczenie na dolnośląskie tory hybryd określane było jako technologiczny przełom – nowoczesne składy miały znacznie poprawić komfort podróży i jednocześnie zmniejszyć ponoszone przez KD koszty i zredukować ślad ekologiczny. Zarząd spółki podjął jednak decyzję o odstąpieniu od przetargu, w którym jedyna złożona oferta znacznie przewyższyła przyjęty przez przewoźnika budżet.

– Była to decyzja trudna, ale w przypadku przekroczenia na poziomie 50 milionów złotych – odpowiedzialna. Dysponujemy również środkami publicznymi i w związku z tym musimy dbać o dyscyplinę budżetową – komentuje Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy KD.

Polski producent Newag wycenił swoje dwusystemowe składy, z napędem elektryczno-spalinowym, na ponad 28 mln zł każdy. Firmie przysługuje prawo odwołania się od decyzji KD do Krajowej Izby Odwoławczej.

Dolnośląski przewoźnik nadal analizuje oferty złożone przez Newag i Pesa Bydgoszcz na dostawę pięciu pociągów elektrycznych. Tu również ceny wykraczają poza założony budżet, ale spółka potrzebuje nowych pojazdów. Sytuację komplikuje fakt, że z powodu epidemii w pociągach Kolei Dolnośląskich – i nie tylko ich – drastycznie spadła liczba pasażerów, a co za tym idzie – zmalały wpływy z biletów. Ostateczną decyzję w tej sprawie zarząd musi podjąć do 22 czerwca.

– Jesteśmy w stałym kontakcie w sprawie możliwości rozstrzygnięcia przetargu z samorządem województwa dolnośląskiego, a we wszystkich kwestiach dotyczących kompletnego projektu zakupu nowego taboru z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które współfinansuje to przedsięwzięcie – dodaje rzecznik.

Przypomnijmy, Koleje Dolnośląskie ogłosiły przetarg na zakup 11 nowych pociągów w lutym tego roku. Przetarg przewidywał również opcję zakupową, pozwalającą zamówić już bez odrębnego postępowania kolejne 10 hybrydowych i 20 elektrycznych składów.

Fot. materiały prasowe

Dodaj komentarz

*

code