Kolejnych 59 kamer zostanie zamontowanych w różnych punktach Lubina do końca tego roku. Miasto rozpoczęło trzeci już etap rozbudowy miejskiego systemu monitoringu. – Otrzymujemy liczne wnioski o dalszą rozbudowę od spółdzielni mieszkaniowych i zarządców nieruchomości. Powstała mapa zapotrzebowania na monitoring miejsc publicznych, która w dużej mierze opiera się na informacjach przekazanych przez lubińską policję. Trwają już prace projektowe, które w latach następnych umożliwią dalszą rozbudowę systemu – mówi Marcelina Falkiewicz, rzecznik prasowy prezydenta Lubina.
Montaż kamer w ramach nowoczesnego systemu monitoringu lubiński Urząd Miejski rozpoczął w 2017 roku. Początkowo było ich kilkanaście, dziś jest 199 – 151 nowych i 48, które pojawiły się w latach wcześniejszych. W trzecim etapie rozbudowy, który właśnie się rozpoczyna, zamontowanych zostanie kolejnych 59 kamer w 15 różnych lokalizacjach na terenie miasta, między innymi przy ul. Małomickiej, Szkolnej i Mickiewicza, Kamiennej, Reymonta, Łukasiewicza czy Jana Pawła II oraz na rondzie przy ul. Bolesławieckiej.
Nowe kamery mają czuwać nad bezpieczeństwem mieszkańców już od przełomu grudnia i stycznia, ich montaż powinien bowiem potrwać do końca tego roku.
– Większość kamer pełni funkcje obserwacyjne z możliwością uruchomienia funkcji analitycznych, jak np. rozpoznanie pozostawionego przedmiotu w określonym przez operatora polu widzianego obrazu czy momentu przekroczenia wyznaczonej wirtualnej linii przez pieszego lub pojazd. Funkcje analityczne pozwalają na szybsze wyszukanie określonych zdarzeń w dostępnych nagraniach – mówi Falkiewicz. – Pozostałe kamery pełnią funkcje rozpoznania tablic rejestracyjnych. Przy czym system monitoringu pozwala na wyszukanie przejazdu z bazy nagrań do 30 dni wstecz lub określenie rejestracji poszukiwanego pojazdu i ustawienia alarmu, który pojawi się w chwili wykrycia tablicy pojazdu poszukiwanego – dodaje.
System działa już od jakiegoś czasu i się sprawdza. W miejscach objętych monitoringiem wzrósł poziom bezpieczeństwa, a spadła liczba interwencji policji. Z nagrań kamer korzystają zarówno stróże prawa, jak i mieszkańcy. Powstały dwie stacje robocze do podglądu nagrań: jedna w budynku Urzędu Miejskiego w Lubinie, druga w Komendzie Powiatowej Policji przy ulicy Traugutta – tu w dwóch miejscach: u dyżurnego i u policjantów kryminalnych. W planach jest budowa trzeciej – w budynku przy ulicy Drzymały, w siedzibie policjantów ruchu drogowego.
Choć policjanci mają bezpośredni wgląd do tego co widzą kamery, to co miesiąc do lubińskiego magistratu wpływa około 10 wniosków od mieszkańców o zabezpieczenie nagrań. Dotyczy to bardzo różnych spraw, od kradzieży na przykład rowerów, po akty wandalizmu, kolizje, wypadki czy potrącenia.
– Na wniosek mieszkańca zabezpieczamy takie nagranie, by po 30 dniach nie zostało nadpisane, ale mu go nie wydajemy. Nagranie możemy przekazać tylko policji lub prokuraturze – wyjaśnia Marcelina Falkiewicz.
Już teraz wiadomo, że to nie koniec rozbudowy systemu monitoringu w Lubinie. W tej chwili zapotrzebowanie zgłoszono na kolejnych około 300 kamer.
Po uruchomieniu nowych kamer część z nich zostanie udostępniona na naszym portalu Lubin.pl w zakładce Kamery. Już dziś jest tam dostępy widok ze 103 kamer.