Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu przygotowuje się do budowy ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3. Przed drogowcami spore wyzwanie. Skonstruują bowiem najdłuższy pozamiejski tunel drogowy w Polsce. Już dziś można „przejechać się” nim wirtualnie.
Jak przyznają przedstawiciele Dyrekcji najtrudniejszym do wykonania fragmentem będzie 16-kilometrowy odcinek S3 z Bolkowa do Kamiennej Góry. W jego biegu powstaną dwa MOP-y (miejsca obsługi podróżnych), 13 mostów i wiaduktów, a także dwa tunele.
– Newralgicznym elementem realizacji drogi ekspresowej S3 Bolków-Kamienna Góra jest zaprojektowanie i wybudowanie dwóch tuneli drogowych dwukomorowych TS26 oraz TS32. Tunel TS-26 będzie miał około 2300 m długości. Nawy główne tunelu, ze względu na duży przekrój poprzeczny, będą wykonywane metodą górniczą NATM, tj. Nową Austriacka Metoda Tunelowania. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce drążony w skale, wykonywany tą metodą – mówi Magdalena Szumiata, rzecznik prasowy dolnośląskiego oddziału GDDKiA.
Tunelem, o którym opowiada przedstawicielka Dyrekcji, już teraz można się „przejechać” wirtualnie.
Zapraszamy na wirtualny przejazd najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce TS26, który zostanie wybudowany w ramach dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej #S3 na odcinku #Bolków – #KamiennaGora. Zakończenie tego odcinka przewidziane jest w II poł. 2023r. @GDDKiA @MI_GOV_PL pic.twitter.com/SOZg32n0Fp
— GDDKiA Wrocław (@GDDKiA_Wroclaw) January 25, 2020
Realizacja tuneli drogowych pozwoli na przeprowadzenie drogi ekspresowej S3 przez przeszkodę, którą stanowi masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich, pomiędzy obrębami miejscowości Sady Górne i Nowe Bogaczowice.
Zakończenie realizacji tego odcinka przewidziane jest na drugą połowę 2023 r. Wcześniej, bo w 2021 r., wykonany ma być 15-kilometrowy fragment od węzła Kamienna Góra do Lubawki.
Foto, wideo: GDDKiA we Wrocławiu