Ile na temat śmieci, ich segregacji i znaczenia w naszym życiu wiedzą maluchy? Tym razem postanowiliśmy sprawdzić wiedzę dzieci z Przedszkola Publicznego nr 21 w Głogowie. Jak się okazało, nawet najmłodsi mają choć częściową wiedzę na temat, choćby rodzajów odpadów.
Czym są śmieci? To pytanie rozpoczęło dyskusję z małymi znawcami. Dzieci bez trudu definiowały to znajome pojęcie.
– Śmieci to są takie rzeczy, które bardzo śmierdzą – odparły zgodnie przedszkolaki, ale jak szybko się przekonaliśmy, na tym nie kończy się ich wiedza.
Co to jest segregacja odpadów?
– To jest taka segregacja, która… szkło ze szkłem.
–To tak, że trzeba segregować do jednego śmietnika.
Co segregujemy?
– Ja segreguję papier, szkło i metal.
– Ja segreguję np. plastik, no i kupki po Emilce.
– Ja segreguję papier – wyliczały maluchy.
Wiedza maluchów wynika m.in. z przyjętego w placówce podejścia.
– Niezmiernie ważne jest, żeby jak najwcześniej zacząć uświadamiać najmłodsze dzieci, dlatego prowadzimy w przedszkolu zbiórkę odpadów. Są też pojemniki, w których dzieci mogą segregować śmieci. Prowadzimy także zbiórki, najczęściej powiązane z akcjami charytatywnymi – wylicza Justyna Marcinkiewicz nauczyciel w Przedszkolu Publicznym nr 21 w Głogowie.
Przedszkolaki udowodniły, że wiedzą także jak ważna jest segregacja. Co nam grozi, jeśli przestaniemy segregować śmieci?
– Jak nie będzie nikt segregował śmieci to wtedy nie będą rosły rośliny.
– Do zielonego kosza się wrzuca szklane, a do żółtego plastik.
Dzieci uczą się recyklingu podczas specjalnych akcji organizowanych kilka razy w roku.
– Często organizowany jest u nas ekologiczny tydzień, podczas którego przygotowujemy np. pokaz mody ekologicznej z wykorzystaniem surowców wtórnych, czy warsztaty robienia ekologicznych zabawek, które później trafiają na ekspozycję. Raz do roku jest też tydzień bez zabawek, wtedy bazujemy tylko na zabawkach wykonanych z ekologicznych materiałów, jak butelki czy kartony – podkreśla Justyna Marcinkiewicz. A maluchy uzupełniają…
– Bo z plastiku np. można zrobić plastikowe autka.
Podsumowując, odpowiedzialna gospodarka odpadami jest problemem każdego z nas. I od nas zależy, w jakim otoczeniu żyjemy i będziemy żyć. Pocieszające jest to, że najmłodsze pokolenie wyrasta już w świadomości poczucia tej odpowiedzialności za środowisko.
Artykuł przygotowany w ramach regionalnego cyklu edukacyjnego „Zielone ABC”, finansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.