Zapłacili, ale towaru nie dostali

Jedenaście zawiadomień o oszustwach internetowych wpłynęło w marcu do Komendy Powiatowej Policji w Polkowicach.

– Coraz częściej korzystamy z internetowych zakupów na popularnych portalach aukcyjno-ogłoszeniowych lub w sklepach internetowych – informuje st. sierż. Przemysław Rybikowski, p.o. oficera prasowego KPP w Polkowicach. – Zdarza się, że pokrzywdzeni zamiast zamówionego towaru otrzymują bezwartościowe przedmioty, bądź przesyłka w ogóle do nich nie dociera.

Tylko w marcu do polkowickiej policji wpłynęło jedenaście zawiadomień o oszustwach internetowych. Klienci nie otrzymali zamówionych towarów, chociaż wpłacili zaliczki a nawet całą kwotę.

– Osoba, która stała się ofiarą oszustwa internetowego ma prawo złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa – przypomina Przemysław Rybikowski. – Ze względu na możliwość utraty lub zniszczenia danych informatycznych, zawiadomienie o popełnieniu tego typu czynu, należy złożyć możliwie w jak najkrótszym czasie od momentu jego ujawnienia. Zwiększa to szanse organów ścigania na zabezpieczenie kompletnego materiału dowodowego i ustalenie sprawcy.

Policja przypomina też na co trzeba zwrócić uwagę przy internetowych zakupach. Po pierwsze, warto sprawdzić w Internecie jak sprzedawca i jego sklep został oceniony i ile jest o nim opinii. Po drugie, prawo wymaga od sprzedawców podania pełnych danych rejestrowych przedsiębiorcy. Brak numeru telefonu, adresu e-mail lub adresu firmy powinien być sygnałem ostrzegawczym. Po trzecie, sprzedawca ma obowiązek opublikować regulamin określający szczegółowe zasady zawierania umowy przez Internet. Prawo daje możliwość zwrotu zakupionych towarów. Trzeba sprawdzić, czy sprzedawca tego nie utrudnia. Po czwarte, jeżeli ktoś żąda płatności z góry i podaje jedną opcję płatności, to może być ryzykowne. Godne zaufania serwisy zazwyczaj oferują różne opcje płatności, z których najpopularniejsze to karta kredytowa oraz szybkie, bezpośrednie płatności za pośrednictwem różnych banków. Po piąte, trzeba zachować korespondencję ze sprzedawcą do czasu otrzymania towaru, a na wszelki wypadek – także nieco dłużej.

Za oszustwo grozi do 8 lat więzienia.

Fot. Archiwum/KPP Polkowice

Dodaj komentarz