Wreszcie jedno okienko

ZUSNowy przedsiębiorca po założeniu firmy nie musi już odwiedzać ZUS. Podczas składania wniosku rejestracyjnego w każdym urzędzie miasta lub gminy jednocześnie zostanie zgłoszony do ubezpieczenia.

To spore ułatwienie dla przedsiębiorców, którzy dotychczas po zarejestrowaniu firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej musieli w ciągu siedmiu dni skontaktować się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i zgłosić się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego, a członków rodziny – do ubezpieczenia zdrowotnego. Po zmianach, które weszły w życie 20 maja, załatwi te formalności w urzędzie, w którym złoży wniosek o wpis do CEIDG.

– W końcu mamy więc rzeczywiście jedno okienko, przy którym przedsiębiorca załatwi wszystkie sprawy związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej – mówi Elżbieta Kucharska, zastępca naczelnika Wydziału Obsługi Klientów i Korespondencji ZUS we Wrocławiu

Osoba prowadząca działalność gospodarczą załatwi w urzędzie miasta lub gminy nie tylko zgłoszenie do ubezpieczeń. Będzie mogła zawiadomić o zmianie danych w dokumentach zgłoszeniowych (np. zmianie adresu), a także wyrejestrować siebie i członków rodziny z ubezpieczenia. W urzędzie miasta lub gminy przedsiębiorca złoży formularze ZUS: ZUA, ZZA, ZCNA, ZIUA i ZWUA.

– Zanim nowe przepisy weszły w życie nasi eksperci prowadzili szkolenia dla pracowników urzędów gminy tak żeby wszystko przebiegało bez zakłóceń – zapewnia Kucharska.

Trzeba jednak pamiętać o tym, że w niektórych sytuacjach kontakt z ZUS nadal jest konieczny.

– W przypadku wystąpienia jakichkolwiek zmian przedsiębiorca jest zobowiązany do samodzielnego złożenia dokumentów zgłoszeniowych. Do takich zmian należy podjęcie pracy na etat, czy też ustanie okresu preferencyjnego opłacania składek – uprzedza urzędniczka.

Przedsiębiorcy mogą przekazywać do ZUS dokumenty także za pośrednictwem elektronicznych kanałów komunikacji, np. korzystając z programu Płatnik lub mając dostęp do swojego konta na PUE (Platforma Usług Elektronicznych ZUS) i aplikacji ePłatnik. Warunkiem jest posiadanie podpisu elektronicznego, np. bezpłatnego profilu ePUAP.

źródło: ZUS

Dodaj komentarz