W nowe miejsca samolotem z Wrocławia

Fot. Łukasz Giza
Fot. Łukasz Giza

Reykjavik, Edynburg, Lwów, Tel Awiw – to tylko niektóre miejsca, w które będziemy mogli teraz dotrzeć wyruszając z wrocławskiego lotniska. Obecni na Strachowicach przewoźnicy ogłosili uruchomienie nowych połączeń z Dolnego Śląska. W rozwoju siatki połączeń skutecznie pomogła inwestycja o wartości 50 ml zł.

Ubiegły rok był dla portu lotniczego we Wrocławiu rekordowy. Liczba pasażerów wzrosła do 2,4 mln. W tym roku może być ich jeszcze więcej. To efekt zakończonych niedawno inwestycji i większej siatki połączeń. W ostatnich dniach Wizz Air poinformował o uruchomieniu lotów na Islandię, a Ryanair zapowiedział osiem nowych tras, m.in. na Sycylię, do Neapolu, Edynburga i Oslo. Dzięki tanim połączeniom zagranicznym władze lotniska oczekują dużych wzrostów. Liczą także na poprawę wyników w lotach czarterowych.

– Mamy serię dobrych lat. Rok 2016 zamknęliśmy rekordową liczbą ponad 2,4 milionów pasażerów, a w tym idziemy po nowy rekord. Będzie to szczególnie spektakularny wzrost, ponieważ oceniamy, że liczba pasażerów wzrośnie o około 400 tys. – zapowiada Dariusz Kuś, prezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław.

Fot. Port Lotniczy Wrocław
Fot. Port Lotniczy Wrocław

W aktualnym rozkładzie lotów pasażerowie mają do dyspozycji 25 niskokosztowych połączeń, w tym sześć nowych. W ubiegłym roku z oferty tanich przewoźników skorzystało ponad 1,3 mln pasażerów. W przypadku 13 połączeń niskokosztowych samoloty były wypełnione w ponad 90 proc.. Największą popularnością cieszą się loty do Dublina, Londynu, Malagi, Alicante i na Teneryfę. W tym roku zostaną otwarte nowe połączenia.

– Ryanair będzie latać do Lizbony i na Majorkę, a Wizz Air do Lwowa. Od czerwca samolotami Wizz Air będziemy też latać na Islandię, to nowość – podkreśla Dariusz Kuś.

15 lutego irlandzki przewoźnik poinformował, że od sezonu zimowego 2017/2018 zacznie latać na Sycylię, do Neapolu, Oslo, Edynburga oraz Leeds Bradford. Wcześniej zapowiedział otwarcie połączeń do Tel Awiwu, Brukseli i Gdańska.

Z Wrocławia coraz więcej pasażerów lata też do międzynarodowych węzłów przesiadkowych. Połączenia krajowe przyciągnęły blisko pół miliona pasażerów (wzrost o 9,3 proc.). Dużą popularnością cieszyły się szczególnie loty z Wrocławia do Warszawy. Linie Ryanair zanotowały ponad 15-proc. wzrost, a PLL LOT – blisko 8-proc. W ubiegłym roku Sprint Air otworzył sezonowe połączenia do Radomia i Olsztyna.

– Liczymy na to, że po słabszym 2016 roku w segmencie czarterowym w tym roku zanotujemy wzrosty. Wydarzenia w Turcji i w Egipcie spowodowały, że wielu potencjalnych pasażerów zrezygnowało z wyjazdów w tamten rejon świata. W tym roku będzie lepiej – zapowiada Kuś.

Urząd Lotnictwa Cywilnego szacuje, że udział krajów Afryki Północnej i Turcji w przewozach czarterowych z Polski jeszcze w 2007 roku sięgał 48 proc. W 2015 roku spadł do 13 proc., szacuje się, że w 2016 roku było to jeszcze mniej.

Fot. Łukasz Giza
Fot. Łukasz Giza

Prognozowany na ten rok wzrost liczby pasażerów odlatujących z Wrocławia ma być konsekwencją m.in. zrealizowanych inwestycji. Na lotnisku zainstalowano nowy system nawigacji, dzięki któremu spada liczba odwołanych lotów. W połowie ubiegłego roku lotnisko otrzymało nowy certyfikat dla ILS drugiej kategorii. Samoloty mogą startować i lądować w trudniejszych warunkach atmosferycznych. Koszt inwestycji w celu podniesienia kategorii ILS, w tym przebudowy i modernizacji pasa startowego, wyniósł 50 mln zł.

– System bardzo się przydał ze względu na mglistą jesień i zimę. Na lotnisku odbyło się ok. 450 operacji lotniczych właśnie w trudnych warunkach z zastosowaniem nowo wybudowanego systemu. W poprzednich warunkach te operacje byłyby opóźnione, odwołane lub przekierowane na inne lotniska – zaznacza Dariusz Kuś.

Dzięki nadanemu przez Urząd Lotnictwa Cywilnego certyfikatowi dla ILS drugiej kategorii możliwe jest podejście i lądowanie samolotów przy wysokości decyzji nie niższej niż 32 metry (poprzednio 65 m) oraz widzialności na drodze startowej nie mniejszej niż 300 m (przy dotychczasowych 550 m). Prezes Portu Lotniczego Wrocław wskazuje, że inwestycji wymaga też płyta do odladzania samolotów. Dla komfortu pasażerów rozpoczęła się budowa hotelu oraz rozbudowywane są parkingi.

źródło: Newseria Biznes, zdjęcia: Port Lotniczy Wrocław

Dodaj komentarz