Urzędy od jutra po nowemu. Jak będzie u nas?

Urzędy znów mają służyć obywatelom. A przynajmniej te urzędy, które na czas epidemii zawiesiły bądź ograniczyły działalność – zakłada poprawka wprowadzona do rządowego rozporządzenia dotyczącego częściowego znoszenia ograniczeń związanych z koronawirusem.

Wydłużona lista zadań urzędów to jeden z elementów rządowego odmrażania gospodarki.

– Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego przychylił się do wniosku ministra spraw wewnętrznych i administracji, aby uruchomić niezbędną obsługę dla obywateli w administracji publicznej, w tym administracji samorządowej. Odbędzie się to przy zachowaniu wysokich wymogów sanitarnych – poinformował w PAP rzecznik rządu Piotr Müller.

Chodzi o to, że w czasie epidemii, część urzędów ograniczyła się wyłącznie do wykonywania zadań niezbędnych dla obywateli. Teraz ma to zostać ujednolicone w całym kraju, poprzez opracowanie zadań niezbędnych. Są to zadania związane z: rejestracją stanu cywilnego; ewidencją ludności i dowodami osobistymi; pomocą społeczną; świadczeniem usług komunalnych; działaniem urzędów pracy, w tym w przedmiocie wsparcia przedsiębiorców w związku z epidemią wywołaną zakażeniami wirusem SARS-CoV-2; wydawaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i innych dokumentów komunikacyjnych; decyzjami architektoniczno-budowlanymi i innymi, związanymi z inwestycjami, np. dotyczącymi ochrony środowiska.

Urzędy po nowemu będą funkcjonować już od jutra, 22 kwietnia. Jak to ma się do naszego powiatu?

Urząd Miejski w Lubinie

– W naszym przypadku rozporządzenie niczego nie zmienia, bo praca naszego urzędu nie została w żaden sposób ograniczona. Zarówno przed epidemią, jak i w jej trakcie, lubinianie mogli bez problemu załatwić wszystkie sprawy urzędowe, oczywiście z zachowaniem wszystkich zasad higieny i bezpieczeństwa – informuje Marcelina Falkiewicz, rzecznik prezydenta Lubina.

Urząd Gminy w Lubinie

Jak informuje Maja Grohman, rzecznik wójta gminy Lubin, mimo ograniczonego zakresu funkcjonowania, urząd na bieżąco realizuje wszystkie swoje zadania, a niezbędny kontakt osobisty odbywa się po wcześniejszym telefonicznym umówieniu terminu spotkania.

1.Ewidencja ludności i dowodów osobistych:

Wnioski o dowód osobisty składane są za pośrednictwem platformy ePUAP, odbiór osobisty (tel. 76 840 -31 04 i 76 840 31 03) z zachowaniem zalecanych środków ostrożności

2. Świadczenie usług komunalnych:

– 7 kwietnia 2020 r. ponownie otwarte zostały gminne Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów w Oborze i Siedlcach, obowiązują nowe zasady korzystania z punktów;

– odbiór odpadów odbywa się zgodnie z harmonogramem

– odroczony został do lipca termin wejścia w życie podwyżek za odbiór odpadów, co podyktowane jest troską o bezpieczeństwo mieszkańców (podwyżki miały obowiązywać od 1 kwietnia)

3. Pomoc społeczna

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje swoje działania na bieżąco. Osobom, które nie posiadają rachunku bankowego, świadczenia wypłacene są przekazem pocztowym.

4. Inne

W związku z wprowadzeniem stanu zagrożenia epidemicznego w naszym kraju i z uwagi na bezpieczeństwo mieszkańców, wójt gminy podjął decyzję, iż wysyłanie decyzji podatkowych zostaje tymczasowo wstrzymane. Dla osób, które nie otrzymały jeszcze decyzji podatkowej, nie mają ustalonej wysokości podatku ani terminu płatności, nie powstał obowiązek zapłaty, co oznacza, że nieuregulowanie podatku w ustawowym terminie nie niesie żadnych konsekwencji finansowych.

Urząd Gminy w Rudnej

Już na początku epidemii, wójt gminy Rudna wydał zalecenie, aby mieszkańcy w miarę możliwości ograniczyli wizyty w urzędzie, zamieniając je na kontakt telefoniczny, mailowy lub listowny.

Mimo to, jak nas dziś zapewniono w urzędzie, interesanci cały czas są przyjmowani. Przygotowano dla nich specjalne okienko z pleksą, która oddziela urzędnika od mieszkańca, więc wszystkie sprawy można tam załatwiać na bieżąco.

Urząd Miasta i Gminy Ścinawa

Ścinawski urząd pozostaje w trybie pracy wewnętrznej, co w praktyce oznacza, że jest zamknięty dla interesantów. Jak informuje Zygmunt Kogut z tamtejszego urzędu, mieszkańcy nadal będą mogli załatwić wszystkie niezbędne sprawy poprzez wrzucenie wniosku do specjalnej skrzynki, ustawionej przed ratuszem, poprzez platformę ePUAP, lub w przypadku spraw, które wymagają kontaktu z urzędnikiem, telefonicznie. W tym celu jutro na drzwiach urzędu zostaną wywieszone zaktualizowane numery telefonów, ponieważ do załatwiania tzw. spraw niezbędnych zostanie oddelegowana większa liczba pracowników. Komunikat pojawił się też na stronie scinawa.pl.

Starostwo Powiatowe w Lubinie

Jak czytamy w komunikacie starosty Adama Myrdy, od dnia 22 kwietnia 2020 r. zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2020 r. poz. 697) sprawy z zakresu:

1) wydawania praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i innych dokumentów komunikacyjnych;

2) administracji architektoniczno-budowlanej, w tym dotyczące:

a) decyzji o pozwoleniu na budowę, sprzeciwu do zgłoszenia robót budowlanych wydawanych na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane,

b) decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydawanej na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych,

3) ochrony środowiska, w tym dotyczące decyzji zezwalającej na usunięcie drzew lub krzewów wydawanej na postawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody

można załatwiać w siedzibie starostwa od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 – 15.30, także osobiście z zachowaniem wszelkich możliwych środków bezpieczeństwa.

Ponadto sprawy, które nie wymagają osobistego stawiennictwa w urzędzie, mogą być załatwiane w dalszym ciągu drogą korespondencyjną i elektroniczną.

Korespondencję tradycyjną należy kierować na adres: Starostwo Powiatowe, ul. J. Kilińskiego 12b, 59-300 Lubin.

Korespondencję elektroniczną należy kierować na adres e-mail: starostwo@powiat-lubin.pl lub poprzez platformę ePUAP. W zależności od rodzaju załatwianych spraw wszelkie wnioski i informacje dostępne są na stronie internetowej pod adresem: www.powiat-lubin.bip.gov.pl

Dodaj komentarz