Przejazdy kolejowe pod specjalnym nadzorem

Na legnickich przejazdach kolejowych pojawiły się dziś żółte naklejki z indywidualnym numerem identyfikacyjnym i telefonami alarmowymi. Tak samo oznakowane zostaną wszystkie przejazdy w kraju. Ma to zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i pasażerów pociągów. 

Pracownicy PKP Polskich Linii Kolejowych mają czas na oznakowanie przejazdów do końca maja. W całym kraju oznacza to 14 tys. miejsc, w tym 1 300 na Dolnym Śląsku. Naklejki umieszczane są na wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja – jeśli jest to przejście dla pieszych (kat. E), przejazd zabezpieczony znakami (kat D) lub znakami i sygnalizacją świetlną (kat. C). Na przejazdach z rogatkami (kat. B i kat. A) oznakowania znajdą się na słupkach, do których przymocowana jest rogatka. Na tym jednak nie koniec: – Oznakowanie i specjalne łącze między operatorem numeru 112 a służbami PKP PLK pozwoli na szybkie reakcje, zwiększające bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym – zapowiada prezes kolejowej spółki Ireneusz Merchel.

Na żółtej naklejce znajdują się: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112 i inne numery awaryjne. Numer identyfikacyjny przypisany jest do konkretnego przejazdu. Dzięki niemu podczas interwencji operator numeru 112 szybko zlokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. W przypadku np. awarii auta kierowca po połączeniu się z numerem alarmowym 112, podaje indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu z żółtej naklejki. Operator nr 112 powiadamia służby PKP PLK. W ciągu kilku minut ruch pociągów zostanie wstrzymany, zmniejszy się więc ryzyko wypadku na przejeździe.

Realizację projektu wspierała Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych. Aby nowy system mógł sprawnie działać, PLK przeszkoliły około 10 ty. pracowników: dyżurnych ruchu, dyspozytorów i koordynatorów systemów bezpieczeństwa. Inicjatywa PLK wymagała także ścisłej współpracy z 17 Centrami Powiadamiania Ratunkowego w całej Polsce. Operatorzy numeru alarmowego 112 wspólnie z kolejarzami testowali i dopracowali procedurę przyjmowania zgłoszeń i przekazywania ich dalej do realizacji. Współpraca z Głównym Urzędem Geodezji i Kartografii zapewniła umieszczenie lokalizacji przejazdów, na mapach wykorzystywanych przez operatorów nr 112.

Fot. materiały prasowe PKP PLK

Dodaj komentarz