Na co Polska Fundacja Narodowa wydaje pieniądze, m.in. z KGHM?

Promocja Polski, ochrona jej wizerunku i reagowanie na zniesławianie naszego kraju poprzez np. publikację nieprawdziwych informacji historycznych – to najdroższy projekt, jaki zrealizowała Polska Fundacja Narodowa w 2018 r. Na ten cel wydano prawie 33,5 mln zł. Swoją cegiełkę – jako fundator PFN – dołożył do tego KGHM Polska Miedź.

Polska Fundacja Narodowa działa od 2016 r. Finansują ją największe spółki, których akcje lub udziały posiada jest Skarb Państwa. KGHM zobligowany został do zasilenia budżetu fundacji kwotą łącznie 45,5 mln zł. Do tej pory firma przekazała PFN 21 mln zł. Pozostałą sumę ma wpłacać w rocznych transzach, przez jeszcze siedem lat.

Pierwotnie fundacja miała promować polską gospodarkę, a także kształtować pozytywny wizerunek spółek z udziałem Skarbu Państwa i prowadzonych przez nie inwestycji w Polsce i zagranicą.

O Polskiej Fundacji Narodowej po raz pierwszy zrobiło się głośno jednak za sprawą innego rodzaju działalności, którego efektem była afera billboardowa – z budżetu PFN sfinansowana została ogólnopolska kampania „Sprawiedliwe sądy”. Kontrowersje budziły też inne przedsięwzięcia, np. plan zakupu jachtu reprezentującego Polskę i sowite wynagrodzenie dla amerykańskiej firmy prowadzącej promujące nasz kraj profile społecznościowe. Tę ostatnią sprawę szeroko opisuje portal Onet.pl.

Obecnie najważniejszym celem fundacji jest podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej. PFN ma promować postawy patriotyczne, upowszechniać martyrologię i bohaterskie czyny Narodu Polskiego i nie dopuszczać do jego zniesławiania.

Promocja polskiej gospodarki nadal wpisana jest w statut PFN, ale nie jako główny punkt. W dokumencie mowa jest o rozwoju gospodarczym Polski i jej przedsiębiorczości, ale w upublicznionym 31 grudnia sprawozdaniu z działalności fundacji brak działań ukierunkowanych na stymulowanie rodzimego biznesu. Oprócz wspomnianej kampanii promującej nasz kraj i chroniącej jego reputację poważne sumy przekazano na projekt Polska w Ameryce (23 mln zł), akcję „100 x 100” (12 mln), dofinansowanie młodych sportowców – team 100 (9 mln) oraz zorganizowane w setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości rejsy Daru Młodzieży i jachtu „I love Poland” (prawie 10 mln).

Fundacja sfinansowała też m.in. kampanię informacyjną na temat dekomunizacji przestrzeni publicznej (zmiany nazw ulic), filmy i wydawnictwa historyczne oraz debatę dziennikarzy na temat współczesnej roli mediów, wsparła izbę pamięci gen. Kuklińskiego i muzeum ks. Jerzego Popiełuszki.

Pełną listę projektów Polskiej Fundacji Narodowej z roku 2018 można znaleźć tutaj.

Fot. Pixabay

Dodaj komentarz