Ostatni fragment S3 z unijnym wsparciem

Zgodnie z rządowymi planami, do końca maja 2023 roku powinna zostać ukończona droga ekspresowa S3. Budowa jej ostatniego fragmentu łączącego Legnicę z Lubawką będzie możliwa dzięki znaczącemu wsparciu z Unii Europejskiej. Wczoraj została podpisana umowa w tej sprawie, zakładająca dofinansowanie w wysokości 1,89 mld zł finansowego wsparcia. To prawie połowa wartości inwestycji. 

Umowę na unijne dofinansowanie projektu „Budowa drogi ekspresowej S3 odc. Legnica – Lubawka” podpisali Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Agnieszka Krupa, p.o. Zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – S3, obok autostrady A1 i S19, to jeden z trzech filarów, na których opiera się polski system dróg prowadzących z północy na południe kraju. Wykonujemy kolejny krok w kierunku tego, o czym mówiliśmy miesiąc temu otwierając nowy odcinek S3 między Nową Solą a Kaźmierzowem: S3 uruchomi potencjał tkwiący w portach Szczecin – Świnoujście, gdy połączy je systemem dróg w Czechach i Austrii – ocenił minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.

Projekt zakłada budowę odcinka drogi ekspresowej S3 o długości 67 km, który połączy dwa dolnośląskie miasta – Legnicę i Lubawkę. Całkowity koszt budowy jest szacowany na prawie 3,96 miliarda złotych. Dofinansowanie UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 wyniesie prawie 1,89 miliarda złotych mln złotych. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec maja 2023 r.

– Bardzo się cieszę, że udało się uzyskać wsparcie Unii Europejskiej dla kluczowego odcinka drogi S3, od Legnicy do granicy z Czechami w Lubawce. Jego realizacja ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju gospodarczego całej zachodniej Polski – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.

Budowany odcinek rozpoczyna się w gminie Krotoszyce, następnie trasa przechodzi przez gminy Męcinka, Jawor, Mściwojów, Paszowice, Dobromierz, Bolków, Stare Bogaczowice, Czarny Bór, Marciszów, Kamienna Góra i Lubawka.

Roboty na odcinku S3 od Legnicy do Bolkowa są już na ukończeniu i jesienią tego roku odcinek ten zostanie oddany do ruchu, natomiast w ramach odcinka S3 od Bolkowa do Lubawki (granica państwa) GDDKiA wybrała wykonawców robót.  Inwestycja ma duże znaczenie dla usprawnienia ruchu drogowego w regionie. Po wybudowaniu drogi ekspresowej S3 na odcinku Legnica – Lubawka natężenie ruchu na drodze krajowej nr 8 Kudowa Zdrój – Kłodzko – Wrocław zmniejszy się o około 1000 pojazdów (w tym około 400 samochodów ciężarowych) na dobę. Nastąpi również poprawa warunków ruchu tranzytowego przy drogach krajowych nr 3 i nr 5.

– Budowana droga ekspresowa S3 jest kluczowym korytarzem komunikacyjnym otwierającym polskie porty na Europę środkową i południową. S3 biegnie z północno-zachodniej Polski, aż do południa kraju i łączy miasta wojewódzkie na trasie Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Wrocław – Katowice – podkreślił Przemysław Gorgol, dyrektor CUPT.

Docelowo droga S3 na terenie Polski będzie miała długość ok. 480 km, a na terenie Republiki Czeskiej będzie biec dalej w postaci drogi D11 (dotychczas R11).

Fot. GDDKiA via Twitter

Dodaj komentarz