LUBIN/KRAJ. Reklamacje po europejsku

uokikKupujący przez Internet mają o 4 dni więcej na zwrot towaru i odstąpienie od umowy. To tylko jeden z przykładów zmian, jakie zaszły w prawie konsumenckim. Kupujący mają większe prawa, jeśli chodzi o zwrot towarów zakupionych w sklepie i dłuższy okres na reklamację. 25 grudnia weszło w życie nowe prawo konsumenckie, które jest zgodne z wytycznymi Unii Europejskiej.

Wiele się zmieniło, jeśli chodzi o sprzedaż tradycyjną. Dotychczasowe pojęcie niezgodności towaru z umową zastąpiono pojęciem wady, co daje konsumentom dużo więcej możliwości.

– Zgłaszamy reklamację korzystając z rękojmi, a nie z tytuły niezgodności towaru z umową lub z gwarancji. Poza tym, jeżeli konsument zauważy, że towar ma wadę może zażądać naprawy towaru, wymiany na nowy, obniżenia ceny, a ostatecznie, jeżeli towar ma wadę istotną może odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy – mówi Wiesława Sulima, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Lubinie.

Zmiany dotyczą również sprzedaży przez Internet jak i podczas tzw. pokazów.

– Wydłuża się czas na odstąpienie od umowy dla konsumenta. Było 10 dni, jest 14 dni – dodaje lubińska rzecznik konsumentów.

Oczywiście zmian jest znacznie więcej. Wszystkie nowe przepisy można znaleźć na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– UOKiK opracował vademecum, żeby ułatwić zrozumienie całego procesu i nowego prawa. Na stronie internetowej prawakonsumenta.uokik.gov.pl można sobie to pobrać i wydrukować. Warto. W sposób fajny i przystępny opracowana jest cała nowa ustawa – mówi Wiesława Sulima.

Nowe przepisy dotyczą zakupów zrobionych od 25 grudnia. Wszystkie zakupy zrobione przed tą datę można reklamować na starych zasadach.  

DRM

Dodaj komentarz