LEGNICA. Rewolucja na kolei

ciuchciaSystem, który nie potrzebuje semaforów, wyhamuje pociąg i pomoże maszyniście dostrzec ostrzeżenia przy prędkości 160 km/h zostanie wprowadzony na trasie Legnica-Wrocław-Opole. Będzie to projekt pilotażowy o wartości 124 mln zł. Jego uruchomienie planowane jest na koniec 2015 roku.

Nowoczesny system zarządzania ruchem kolejowym ERTMS (ang. European Rail Traffic Management System) ma ujednolicić system kontroli jazdy pociągów w Unii Europejskiej.

– Będzie to pierwszy tego typu system w Polsce – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – W przyszłości objęte nim będą główne linie kolejowe transportu międzynarodowego – dodaje.

Inwestycja zakłada zaprojektowanie, montaż i uruchomienie systemu elektronicznego sterowania ruchem kolejowym do końca 2015 r. Wzdłuż trasy kolejowej Legnica – Wrocław – Opole powstanie 16 masztów telekomunikacyjnych oraz prawie półtora tysiąca urządzań zamontowanych przy torowisku.

System składa się z dwóch części. Pierwsza to podsystem ETCS, czyli Europejski System Sterowania Pociągiem. Pozwala on na przekazywanie sygnałów z semaforów bezpośrednio do kabiny maszynisty i ciągłą kontrolę pracy prowadzącego pojazd. Druga zaś część to cyfrowy system kolejowej komunikacji, który umożliwia pracownikom kolei komunikację głosową oraz transmisję danych np. z semaforów do lokomotyw.

dyrektor PKPNie trzeba kupować nowych lokomotyw, wystarczy radio kabinowe.

– Nasz system pomoże maszyniście, który prowadzi pociąg z prędkością 160 km/h i ma ograniczoną możliwość bezbłędnego dostrzeżenia wszystkich sygnałów znajdujących się przy torze. Będzie mógł on śledzić całą sytuację na monitorze w kabinie lokomotywy – tłumaczy rzecznik.

Jeśli system wykryje np. przekroczenie prędkości na odcinku, gdzie występują ograniczenia, automatycznie wyhamuje pociąg i dostosuje prędkość do warunków.

– Nasz system, nie tylko kontroluje pracę ale i pomaga maszyniście – mówi Marek Kroc, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Projekt jest finansowany ze środków unijnych.

JW, DRM

Dodaj komentarz