W legnickim magistracie od dziś działa Punkt Potwierdzający Profile Zaufane ePUAP, czyli elektroniczna platforma usług administracji publicznej. Mieści się w kancelarii urzędu, na parterze, w budynku przy placu Słowiańskim 8.
– To kolejny produkt smart city dedykowany mieszkańcom Legnicy, ale korzystać z niego mogą klienci administracji publicznej bez względu na miejsce zamieszkania – mówi prezydent Tadeusz Krzakowski. – Rejestrując się na platformie ePUAP i posiadając bezpłatny zaufany profil, zastępujący osobisty podpis, mieszkańcy będą mogli załatwić wiele spraw urzędowych przez Internet, bez wychodzenia z domu. Przygotowania i testy trwały kilka miesięcy – dodaje.
Profil zaufany, to bezpłatna metoda uwierzytelnienia obywateli w systemach e-administracji. Dzięki niemu można załatwić sprawy urzędowe drogą elektroniczną, 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu.
Aby uzyskać profil zaufany, należy najpierw założyć konto na portalu ePUAP (www.epuap.gov.pl), z którego trzeba wysłać elektroniczny wniosek o nadanie profilu zaufanego. Następnym krokiem jest osobiste stawienie się i uwierzytelnienie profilu w jednym z punktów potwierdzających profil zaufany – ich lista jest dostępna na platformie ePUAP (https://epuap.gov.pl/wps/myportal/punkty-potwierdzenia-pz).
W wybranym punkcie potwierdzającym, po pozytywnej weryfikacji danych osobowych, na podstawie przedłożonego dokumentu tożsamości i podpisaniu wniosku papierowego, wnioskodawca otrzymuje profil zaufany.
Właściciel takiego profilu może posługiwać się nim w kontaktach z administracją nie tylko samorządową czy państwową, ale też w kontaktach z urzędami skarbowymi czy ZUS. Dzięki posiadaniu profilu zaufanego można załatwiać m.in. sprawy meldunkowe, wniosek o wydanie prawa jazdy, rozpoczęcie procedury rejestracji samochodu, deklaracje opłat za odbiór odpadów czy rejestrację działalności gospodarczej.
ŹRÓDŁO: UM LEGNICA