LEGNICA. Magistrat przyjazny głuchoniemym

IMG_0662Urząd miasta już od czterech lat z powodzeniem stosuje nowoczesne rozwiązania, ułatwiające osobom głuchoniemym porozumiewanie się ze służbami administracji samorządowej. Środowisko ludzi z takimi dysfunkcjami, liczy w mieście około 120 osób.

Legnickie doświadczenia i dobre praktyki stają się przykładem dla innych samorządów i instytucji publicznych. Działające w mieście Europejskie Centrum Obsługi Głuchych, z którym miasto współpracuje w tej dziedzinie, zachęca innych partnerów do wdrażania systemu w oparciu o legnicki wzór. Powstaje film instruktażowy.

Każdego roboczego dnia przez 8 godzin do dyspozycji klientów głuchoniemych, niesłyszących i niedosłyszących pozostaje dyżurny tłumacz, działający w systemie on-line. W razie potrzeby klienta wspierać może tłumacz osobisty. Zaangażowani są certyfikowani tłumacze języka migowego, wykorzystujący możliwości bezpośredniego komunikowania, a także za pośrednictwem Internetu, z zastosowaniem stacjonarnego lub mobilnego sprzętu elektronicznego (komputer, tablet, telefon) i specjalistycznych oprogramowań.

Specjalne stanowiska obsługowe czynne są w kancelarii UM na parterze ratusza oraz w Akademii Rycerskiej – z przeznaczeniem dla klientów wydziału spraw obywatelskich i Urzędu Stanu Cywilnego. Powstały również punkty obsługi w siedzibie straży miejskiej, Miejskiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności, MOPS (ul. Poselska 13 i Chojnowska 112), a w najbliższym czasie punkt taki powstanie w agendach pomocowych przy ul. Okrzei 9.

UM LEGNICA

Dodaj komentarz