KGHM będzie wspierał polskie przedsiębiorstwa w ekspansji na rynki zagraniczne – taką deklarację złożył prezes miedziowej spółki podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy.
Polskie firmy, którym udało się uzyskać status przedsiębiorstw globalnych, i prężnie działają za granicą, powinny dzielić się wiedzą z innymi rodzimymi przedsiębiorstwami, tak by szczególnie małe i średnie spółki również zaistniały na światowym rynku – podkreślali uczestnicy paneli poświęconych rozwojowi zagranicznemu polskich spółek podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.
Gość specjalny Forum, premier Beata Szydło, podczas panelu „Jak odnaleźć sukces w biznesie. Polskie czempiony” podkreśliła, że cieszy fakt, iż coraz więcej mówi się o patriotyzmie gospodarczym i wzajemnym wspieraniu się naszych firm za granicą. – Mamy kreatywnych ludzi, dobrze przygotowaną kadrę inżynierów, potencjał, który tkwi w naszej gospodarce – dodała.
W trakcie panelu „Poland Go Global – o roli polskich czempionów we wspieraniu ekspansji zagranicznej małych i średnich przedsiębiorstw” Radosław Domagalski-Łabędzki, prezes zarządu KGHM Polska Miedź mówił, że KGHM jest firmą globalną, obecną na kilku kontynentach. Z racji swojego doświadczenia chce dzielić się wiedzą: – W wielu miejscach na świecie jesteśmy liderami polskiego biznesu, np. w Chinach, w USA czy w Kanadzie. Popełniliśmy wiele błędów, ale też wiele się nauczyliśmy. Jesteśmy otwarci na integrację polskiego biznesu, który tam funkcjonuje, chcemy tworzyć izby handlowe, tak, by istniała platforma do wymiany doświadczeń, wiedzy, szczególnie z MŚP – powiedział Domagalski-Łabędzki. Dodał, że spółka realizuje w tym celu program „Poland, Go Global”: – Nasze projekty zagraniczne, np. Sierra Gorda w Chile, są otwarte na polskich podwykonawców, na przykład dostawców.
Zdaniem Mirosława Bendzery, prezesa zarządu Famur S.A., który zamierza realizować wspólne projekty zagraniczne z KGHM Zanam, szczególnie w Azji jest obecnie duże zapotrzebowanie na technologię konwencjonalną, która jest dobrze rozbudowana w Polsce. Marszałek Senatu, Stanisław Karczewski podkreślił, że jeśli polskie przedsiębiorstwa za granicą będą się wspierać i dzielić doświadczeniami, to już będzie sukces.
Doktor Jacek Bartosiak, dyrektor programu „Gry Wojenne i Symulacje” w Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego mówił, że żyjemy w okresie ogromnego przesilenia punktów ciężkości w gospodarce na świecie. „Tworzy to wielką szansę dla Polski, dla polskiego biznesu i instytucji państwowych, których rolą jest biznesowa dyplomacja” – zaznaczył.
Uczestniczący w panelu na temat czempionów Steven Harman, wiceprezes ds. operacyjnych Amazon w Europie i Jorgen Bang-Jensen, prezes zarządu Play z Danii, ocenili, że w polskich firmach z sektora MŚP tkwi wielki potencjał rozwojowy.
źródło: Centrum Prasowe PAP