Reklamy jednej z promocji sieci Black Red White wprowadzały klientów w błąd. Plakaty, billboardy i ulotki z hasłem „Meble i dodatki bez VAT” sugerowały, że taniej można kupić wszystkie towary. W rzeczywistości było inaczej i za to firma została ukarana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
UOKiK nałożył na znanego polskiego producenta mebli i artykułów wyposażenia wnętrz ponad 260 tys. zł kary za sposób, w jaki spółka prowadziła w 2017 r. jedną z kampanii promocyjnych. Na plakatach, billboardach, banerach, ulotkach znalazły się wówczas informacje sugerujące, że wszystkie meble i dodatki w wybranych sklepach można kupić taniej o stawkę podatku VAT. Tymczasem zgodnie z regulaminem, do którego reklamy odsyłały małym drukiem, promocją objęte były tylko niektóre towary.
– Reklamy nie mogą pomijać tak ważnej informacji jak ograniczenie promocji do części produktów. Nie można wymagać od konsumenta, żeby do każdego plakatu czy ulotki podchodził z podejrzliwością i natychmiast szukał w regulaminie ukrytych haczyków lub niedopowiedzeń – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
To nie pierwszy przypadek, gdy reklama sieci BRW wprowadzała konsumentów w błąd. Podobnie było z promocją ze stycznia 2015 r. Wtedy firma nie została ukarana, bo zobowiązała się, że zrekompensuje klientom straty. Ponieważ ponownie naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, tym razem UOKiK nałożył na nią wysoką karę – ponad 260 tys. zł. Oprócz tego spółka musi poinformować o decyzji urzędu na swojej stronie internetowej i w dwóch ogólnopolskich gazetach. Decyzja ta jest nieprawomocna i firma może się od niej odwołać.
źródło: materiały prasowe