33 mln zł kary dla UPC

Fot. Pixabay

O tym, że warto wnikliwie analizować zapisy w umowie z dostawcą telewizji kablowej przekonuje ostatnia decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który za niedozwolone uznał klauzule stosowane przez firmę UPC.

33 mln zł – karę takiej wysokości wyznaczył UOKiK po przeanalizowaniu regulaminów i wzorców umów, jakie klienci podpisują z firmą UPC. Na praktyki dostawcy telewizji kablowej skarżyli się abonenci, przekonując, że firma wyłącza niektóre kanały i podwyższa abonament.

Jak podaje UOKiK, UPC Polska gwarantował tylko liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce, a nie konkretne programy wskazane w wykazie. Działo się to, ponieważ operator przyznał sobie prawo do dowolnej i jednostronnej zmiany kanałów lub mógł je usunąć w trakcie trwania umowy, co potwierdzają skargi konsumentów. Wiele osób wybrało ofertę UPC ze względu na dostępność konkretnych kanałów. Potem je im wyłączano.

UPC Polska zastrzegał, że wyłączenie kanałów nie jest zmianą umowy. W efekcie przy umowach na czas określony konsument musiałby ponosić opłaty, gdyby chciał zrezygnować z usług UPC. Zdaniem UOKiK, operator w umowach na czas określony nie może zmieniać ustalonych w nich istotnych warunków, a do takich należy wykaz kanałów. W takiej sytuacji osoby, które miały umowy na czas określony, powinny mieć prawo do rezygnacji z usług UPC. W umowach na czas nieokreślony kanały mogą się zmienić tylko z ważnych przyczyn wymienionych w regulaminie lub umowie.

UPC zastrzegał również przy umowach na czas nieoznaczony, że ma prawo zwiększyć abonament od 5 do 8 zł raz w roku, jednak nie podawał z jakich przyczyn. Na tym jednak nie koniec. Firma miała arbitralnie decydować o tym, czy wizyta technika była nieuzsadniona. Obciążał wtedy konsumenta opłatą 50 zł. Ocena tego, czy serwis był potrzebny, była jednostronna a konsument nie mógł jej zweryfikować. Mogło to również zniechęcać klientów do składania reklamacji.

Kara za stosowanie klauzul niedozwolonych wyniosła prawie 33 mln zł (32 858 511 zł). Prezes UOKiK nakazał UPC Polska poinformować konsumentów o decyzji i oddać im opłaty za podwyżki abonamentu czy nieuzasadnione wezwanie technika. Przedsiębiorca powinien też przywrócić klientom usunięte kanały telewizyjne, jeżeli są one nadal dostępne w ofercie. Decyzja nie jest prawomocna.

Dodaj komentarz