W Złotoryi powstaną ścieżki rowerowe. Miasto otrzymało dotację

Blisko dziewięć i pół kilometra ścieżek rowerowych powstanie w Złotoryi do końca przyszłego roku. Miastu udało się pozyskać 2,3 mln złotych dotacji na ten cel. Inwestycja ma być alternatywą dla ruchu aut osobowych w centrum i ograniczyć emisję spalin.

W ciągu dwóch najbliższych lat w Złotoryi powstanie infrastruktura rowerowa o długości 9,4 km, która umożliwi bezpieczne i wygodne poruszanie się na dwóch kółkach po mieście. Pętlę tworzyć będą drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe oraz strefy współdzielone. Projekt zakłada stworzenie ok. 30 miejsc postojowych (tzw. „park and ride” oraz „bike and ride”). Powstaną też dwa węzły przesiadkowe, na których będzie można w bezpiecznym miejscu zostawić rower i ruszyć w dalszą podróż autobusem lub busem.

Początek pętli zaplanowano w okolicach złotoryjskiej podstrefie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Stamtąd trasa pobiegnie ul. Krzywoustego i skręci w lewo w ul. Lubelską, a następnie pokieruje rowerzystów w ul. Hożą. Dalej będzie można pojechać ul. Wojska Polskiego w kierunku osiedla Nad Zalewem i zjechać do zbiornika, ścieżką wytyczoną w miejscu dzisiejszego zejścia nad zalew. To najprawdopodobniej najtrudniejsza pod względem technicznym część inwestycji, ze względu na warunki terenowe i duży spadek. Z zalewu pętla pobiegnie wzdłuż Kaczawy do ul. Chojnowskiej, a stamtąd ul. Wyszyńskiego przez Rynek i al. Miłą do ul. Hożej.

W ramach projektu przebudowany zostanie też parking przy ul. Krótkiej. Stanie się on węzłem przesiadkowym dla osób, które przyjadą rowerem i dalej będą chciały skorzystać z komunikacji publicznej (np. busy na strefę, do Wrocławia). Przy ul. Krótkiej w przyszłości zlokalizowany zostanie także punkt tzw. roweru miejskiego.

W ramach pętli powstaną samodzielne drogi przeznaczone wyłącznie dla rowerów oraz pasy rowerowe, czyli wydzielone z istniejących już dróg części dla rowerzystów. Oznaczać to będzie m.in. dodanie śluz rowerowych na skrzyżowaniach, za sprawą których rowerzysta będzie mieć pierwszeństwo przed autem. W skład pętli wejdą też strefy pieszo-jezdne, w których pas rowerowy będzie wydzielany z ciągu pieszego.

Projekt „Ograniczenie niskiej emisji poprzez rozbudowę śródmiejskich dróg rowerowych w Złotoryi” uzyskał dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 2 290 193,56 zł, co stanowi aż 85 procent wartości całego przedsięwzięcia (2 694 345,36 zł). Złotoryja rywalizowała o dotację z projektem Jeleniej Góry.

Miasto ma wkrótce ogłosić przetarg na wykonanie tej inwestycji. Ścieżki rowerowe mają być gotowe do końca 2019 r.

Fot. pixabay.com

Dodaj komentarz