Oszuści podmieniają rachunki bankowe

Policja ostrzega przed oszustwem poprzez podmianę rachunku bankowego. Dotyczy to przede wszystkim firm. Przestępcy wprowadzają w błąd jednego z kontrahentów co do zmiany dotychczasowego numeru rachunku bankowego drugiej firmy. Jeśli wykonamy przelew na wskazany „nowy” numer rachunku firmy, w rzeczywistości nasze pieniądze trafią na konto oszustów. Prawidłowa weryfikacja wiadomości uchroni nas przed tym przestępczym procederem.

Oszustwo może dotyczyć zarówno firm, z którymi dopiero nawiązujemy współpracę, jak również kontrahentów, z którymi handlujemy od dłuższego czasu. W tej drugiej sytuacji fakt, że dana firma działa na rynku od dawna i od dawna z nią handlujemy, może uśpić naszą czujność. Niestety, jeśli nie zachowamy należytych środków ostrożności, możemy stracić nasze pieniądze.

Jak przebiega oszustwo na podmianę numeru konta? Otrzymujemy wiadomość, najczęściej mailową, od kontrahenta, z którym współpracujemy. Informuje nas on o zmianie numeru konta bankowego firmy. Ponieważ współpracujemy z kontrahentem od dłuższego czasu i zawsze wywiązywał się on ze swoich zobowiązań, nie podejrzewamy go o złe intencje. Ponadto wiadomość wygląda podobnie, jak inne, które do tej pory otrzymaliśmy od tego kontrahenta. Dlatego, gdy dostajemy od niego wiadomość o zmianie numeru konta bankowego, bez właściwego upewnienia się o jej autentyczności przelewamy pieniądze na nowy numer. Po pewnym czasie kontrahent informuje nas, że nie zrealizuje transakcji, ponieważ nie dostał od nas żadnych pieniędzy. Okazuje się również, że nie zmienił on numeru swojego rachunku bankowego…

Nasze pieniądze zostały wysłane na konto bankowe przestępcy, który podszył się pod naszego kontrahenta. Oszustem mógł być były pracownik firmy, który nadal miał dostęp do służbowej poczty internetowej kontrahenta i mógł wysłać do nas wiadomość z firmowej skrzynki. Wiadomość mogła również zostać wysłana ze skrzynki poczty elektronicznej o łudząco podobnej nazwie (różniącej się jedynie drobnym szczegółem, takim jak dodatkowa kropka w adresie), a szata graficzna wiadomości o zmianie numeru rachunku bankowego była identyczna z dokumentacją firmową naszego kontrahenta. W takim przypadku oszust wcześniej pozyskał wzór lub przykład aktualnego dokumentu finansowego firmy, pod którą następnie się podszył. W efekcie nasze pieniądze przelaliśmy na rachunek bankowy należący do przestępcy. Ich odzyskanie często jest niemożliwe.

Sprawdzenie autentyczności adresu e-mailowego, z którego otrzymaliśmy wiadomość, nie wystarczy. Jedynym skutecznym sposobem na uchronienie się przed tym oszustwem jest właściwe sprawdzenie, czy nasz kontrahent faktycznie zmienił numer swojego rachunku bankowego. Należy więc skontaktować się z partnerem biznesowym, przedstawić mu treść wiadomości, którą otrzymaliśmy i zweryfikować, czy jest prawdziwa. Możemy również poprosić o dosłanie nam tej informacji, potwierdzonej podpisem i pieczątką firmy, np. za pomocą faksu.

Źródło: KMP w Legnicy

Dodaj komentarz