Nowy obowiązek dla firm

Od 1 stycznia tego roku wszyscy przedsiębiorcy, którzy składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K, muszą prowadzić elektroniczną ewidencję sprzedaży i zakupów VAT i przesyłają ją jako Jednolity Plik Kontrolny (JPK_VAT). Dotyczy to również najmniejszych przedsiębiorców – zatrudniających do dziesięciu pracowników, o obrotach nieprzekraczających 2 mln euro rocznie, w tym także osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Raport JPK_VAT składa się bez wezwania do 25. dnia po zakończeniu danego miesiąca (chyba że dzień ten wypada w niedzielę, wtedy jest na to czas do 26. dnia). Podatnik, który rozliczał się do tej pory metodą kwartalną, także musi przesyłać JPK_VAT co miesiąc.

Pierwszy JPK_VAT za styczeń 2018 r. składa się od 1 do 26 lutego 2018 r. (ponieważ 25 lutego to niedziela). Przesyłanie tego raportu nie zwalnia podatników z obowiązku składnia miesięcznych lub kwartalnych deklaracji VAT.

Dane wykazywane w JPK_VAT powinny dokładnie odzwierciedlać ewidencję VAT oraz zgadzać się z danymi ujętymi w deklaracji VAT.

Od 1 lutego 2018 r. podatnicy VAT otrzymają do dyspozycji nowe, bezpłatne narzędzie do wysyłania JPK_VAT – aplikację e-mikrofirma. Jest to intuicyjna aplikacja ułatwiająca najmniejszym przedsiębiorcom wywiązywanie się z nowego obowiązku, w szczególności gdy nie korzystają oni z fachowej pomocy księgowej.

E-mikrofirma umożliwia m.in. wystawianie faktur krajowych, zapisywanie faktur zakupu, automatyczne utworzenie ewidencji VAT na podstawie wprowadzonych dokumentów czy dodanie sprzedaży paragonowej. Dzięki niej podatnicy automatycznie wygenerują JPK_VAT (na bazie ewidencji VAT), wyślą go do Ministerstwa Finansów oraz pobiorą UPO (Urzędowe Potwierdzenie Odbioru).

Od 1 lutego 2018 r. są dostępne również nowe, ulepszone wersje:

– formularza JPK_VAT w formacie CSV do sporządzenia JPK_VAT,

– bezpłatnej aplikacji KLIENT JPK 2.0 (v.1.0.3.0) do przesyłania JPK_VAT.

W formularzu JPK_VAT przyjęto nową zasadę oznaczenia „celu złożenia” JPK_VAT. Cel złożenia „0” zarezerwowano dla pierwotnego rozliczenia, natomiast „1”, „2”, „3” itd. dla kolejnych korekt JPK_VAT za ten sam okres.

Dodano również pole z adresem e-mail, który ma ułatwić szybki kontakt organów podatkowych w przypadku rozbieżności w złożonym JPK_VAT.

Wypełnienie i aktualizowanie w strukturze JPK_VAT pola „Adres e-mail” umożliwia otrzymywanie na ten adres powiadomień z Ministerstwa Finansów, które dają podatnikowi prawo do korekty pliku bez konsekwencji.

Aplikacja e-mikrofirma, a także formularz JPK_VAT i aplikacja KLIENT JPK 2.0 oraz informacje, jak utworzyć i wysłać JPK_VAT, są dostępne na stronie jpk.mf.gov.pl.

Kluczowym elementem prawidłowego wysłania JPK_VAT jest jego autoryzacja. Do tego służy m.in. bezpłatny profil zaufany (eGO), czyli elektroniczny, bezpłatny podpis, który potwierdza tożsamość obywatela w systemach elektronicznej administracji państwowej.

Dodaj komentarz