Klienci Wonga na celowniku?

komputer klawiatura szyfr włamanie haker
Fot. Pixabay

Dane klientów internetowej firmy pożyczkowej Wonga.com mogą być wykorzystane przez hakerów. Sprawą zajmuje się GIODO.

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych bada sprawę złamania przez cyberprzestępców zabezpieczeń firmy udzielającej mikropożyczek. O tym, że hakerzy uzyskali dostęp do danych klientów, zrobiło się głośno kilka dni temu. W grę wchodzą informacje na temat około 22 tys. klientów w Polsce: nazwiska, numery dowodów osobistych, numery PESEL, adresy i numery telefonu. Atak objął też dane 245 tys. osób mieszkających w Wielkiej Brytanii.

Zarząd firmy poinformował o sprawie klientów i powiadomił prokuraturę. Instytucje ochrony danych osobowych w obu krajach z urzędu podjęły postępowania wyjaśniające.

Niezależnie od zaleceń i wskazówek, jakie przekazuje potencjalnie poszkodowanym klientom sama Wonga.com, GIODO zwraca uwagę, że warto zminimalizować ryzyko wykorzystania naszych danych osobowych niezgodnie z prawem, np. w celu kradzieży tożsamości i zaciągnięcia w naszym imieniu zobowiązań finansowych. Zaleca zatem, by:

  • rozważyć zastrzeżenie dowodu osobistego,
  • rozważyć aktywowanie tzw. alertów kredytowych, tj. powiadomień o próbie zaciągnięcia zobowiązań finansowych z wykorzystaniem naszych danych osobowych,
  • zweryfikować wszystkie loginy i hasła, jakimi się posługujemy – dla bezpieczeństwa najlepiej jest bowiem, by serwisach internetowych i systemach komputerowych używać innych identyfikatorów i haseł; powinno to dotyczyć zwłaszcza ważnych usług, np. e-bankowości, e-zakupów,
  • zmienić hasło wykorzystywane w kontaktach z firmą, z której dane mogły zostać wykradzione; warto zadbać, by było odpowiednio silne,
  • zainstalować oprogramowanie chroniące komputer i urządzenia mobilne przed niepożądanymi działaniami złośliwego oprogramowania,
  • nie odpowiadać na maile spamerów ani nieznanych osób i instytucji.

 

źródło: GIODO

Dodaj komentarz