Dane klientów internetowej firmy pożyczkowej Wonga.com mogą być wykorzystane przez hakerów. Sprawą zajmuje się GIODO.
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych bada sprawę złamania przez cyberprzestępców zabezpieczeń firmy udzielającej mikropożyczek. O tym, że hakerzy uzyskali dostęp do danych klientów, zrobiło się głośno kilka dni temu. W grę wchodzą informacje na temat około 22 tys. klientów w Polsce: nazwiska, numery dowodów osobistych, numery PESEL, adresy i numery telefonu. Atak objął też dane 245 tys. osób mieszkających w Wielkiej Brytanii.
Zarząd firmy poinformował o sprawie klientów i powiadomił prokuraturę. Instytucje ochrony danych osobowych w obu krajach z urzędu podjęły postępowania wyjaśniające.
Niezależnie od zaleceń i wskazówek, jakie przekazuje potencjalnie poszkodowanym klientom sama Wonga.com, GIODO zwraca uwagę, że warto zminimalizować ryzyko wykorzystania naszych danych osobowych niezgodnie z prawem, np. w celu kradzieży tożsamości i zaciągnięcia w naszym imieniu zobowiązań finansowych. Zaleca zatem, by:
- rozważyć zastrzeżenie dowodu osobistego,
- rozważyć aktywowanie tzw. alertów kredytowych, tj. powiadomień o próbie zaciągnięcia zobowiązań finansowych z wykorzystaniem naszych danych osobowych,
- zweryfikować wszystkie loginy i hasła, jakimi się posługujemy – dla bezpieczeństwa najlepiej jest bowiem, by serwisach internetowych i systemach komputerowych używać innych identyfikatorów i haseł; powinno to dotyczyć zwłaszcza ważnych usług, np. e-bankowości, e-zakupów,
- zmienić hasło wykorzystywane w kontaktach z firmą, z której dane mogły zostać wykradzione; warto zadbać, by było odpowiednio silne,
- zainstalować oprogramowanie chroniące komputer i urządzenia mobilne przed niepożądanymi działaniami złośliwego oprogramowania,
- nie odpowiadać na maile spamerów ani nieznanych osób i instytucji.
źródło: GIODO