GŁOGÓW/REGION. Nie ułatwiajmy życia złodziejom i oszustom

10369119_381835788642276_7241443159552615308_nPrzed nami gorący okres przedświątecznych zakupów. Niestety, w tym czasie nie próżnują też złodzieje i oszuści. Nie ułatwiajmy im „pracy” naszym roztargnieniem czy pośpiechem. Pilnujmy przede wszystkim portfeli, kart bankomatowych, a także dokumentów czy kluczy. Trzeba też uważać podczas wirtualnych zakupów w sklepach internetowych.

 Jak co roku, policja przypomina o zasadach, które mogą uchronić nas przed stratami. Wydają się proste i oczywiste, ale niestety, wielu z nas wciąż popełnia te same błędy.

– Przechowujmy portfele z dokumentami i pieniędzmi, a także telefony komórkowe w wewnętrznych kieszeniach ubioru i nie zaszkodzi co pewien czas sprawdzić, czy rzeczy te są na swoim miejscu – radzi Bogdan Kaleta z głogowskiej komendy. – Torebki najlepiej jest trzymać przed sobą lub w ręku, krótko za pasek. Unikajmy wkładania ich do koszyków z zakupami, bo zwiększa to ryzyko kradzieży – dodaje.

Warto też pamiętać o tym, by w samochodzie nie zostawiać wartościowych rzeczy, jak np. torebek czy saszetek na widocznym miejscu, by nie kusić złodzieja.

A na co zwrócić uwagę podczas zakupów w sieci, w internetowym sklepie czy podczas aukcji?
– Na super okazje, bo nie zawsze to, co widać na zdjęciu musi być tym samym w rzeczywistości oraz na tak zwane podróbki – wymienia Bogdan Kaleta.

Dobrze jest też sprawdzić wiarygodność sprzedawcy, jego poprzednie transakcje czy aukcje, a także opinie kupujących na jego temat (takie informacje znajdują się w historii transakcji danego sprzedawcy, czy ma jakieś „negatywy”). Jeśli ktoś licytuje w aukcji internetowej, powinien poczekać do jej zakończenia zanim przeleje pieniądze sprzedawcy. Trzeba sprawdzić, czy umożliwia on opłatę przy odbiorze – to również wskazuje na jego wiarygodność. A jeśli ktoś dostał maila z informacją o wygraniu aukcji, to powinien z kolei potwierdzić, czy wiadomość pochodzi od rzeczywistego sprzedawcy, zwłaszcza, gdy podano w niej numer konta, na który trzeba przelać należność. Gdy pojawią się wątpliwości, to najlepiej jest skontaktować się ze sprzedającym. Przede wszystkim jednak trzeba chronić swoje dane osobowe i hasła dostępowe. Nie wysyłać nikomu kserokopii swoich dokumentów i nie podawać haseł np. po „kliknięciu” w linkach zawartych w wiadomościach mailowych.
– W razie jakichkolwiek wątpliwości zawsze można skontaktować się z obsługą portalu aukcyjnego i sklepu internetowego – przypomina Bogdan Kaleta.

UR/FOT. KPP GŁOGÓW

Dodaj komentarz