Most w Ścinawie w końcu będzie remontowany

Temat mostu w Ścinawie wraca jak bumerang. Zabytkowy most na Odrze jest coraz bardziej niebezpieczny, a mieszkańcy skarżą się na niestabilność i drgania. Każdego dnia oprócz tysięcy osobówek, jeżdżą tamtędy także ciężarówki i tiry. Władze miasta od dawna zabiegały o przeprowadzenie generalnego remontu i wreszcie się udało. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu w końcu zapowiedziała jego naprawę.

Ścinawski most ma już ponad 100 lat, został oddany do użytku w 1905 r. i widnieje w ewidencji zabytków. Ostatni większy remont wykonany był rok po powodzi, w 1998 r,. gdzie wzmocniono konstrukcję przęseł. Po kolejnej powodzi w 2010 r. obniżono tonaż mostu z 20 do 15 ton. Jednak, jak podkreśla Magdalena Szumiata z wrocławskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, kierowcy nie przestrzegali obowiązujących ograniczeń, więc degradacja obiektu postępowała bardzo szybko.

To, że stan techniczny mostu był niepokojący, nie ulegało wątpliwości. Mieszkańcy cały czas zgłaszali zastrzeżenia, ale GDDKiA wciąż wskazywała, że nie ma wystarczających środków finansowych na remont.

– Sprawa mostu w Ścinawie była poruszana od lat – przyznaje Magdalena Szumiata. – Dopiero teraz otrzymaliśmy potwierdzenie finansowania. W okresie od lipca bieżącego roku do marca 2019 r. GDDKiA planuje wykonać pierwszy etap remontu, czyli dostosowanie dróg pod objazd. W tym czasie most będzie otwarty dla ruchu – dodaje Magda Szumiata.

Do remontu przygotowuje się też ścinawski urząd, który pomoże w wyznaczeniu tymczasowych objazdów dla mieszkańców.

– Niedługo ruszą prace związane z ruchem zastępczym, który umożliwi połączenie dwóch brzegów Odry – powiatu wołowskiego i powiatu lubińskiego. Objazd będzie przebiegał przez dwie drogi krajowe 94 i 36 oraz dwie drogi wojewódzkie 338 i 292 – informuje Krystian Kosztyła, burmistrz Ścinawy.

Zasadniczy remont mostu planowany jest na wiosnę przyszłego roku – od marca 2019 r. i ma potrwać około pół roku. W tym okresie most będzie zamknięty dla ruchu kołowego. – Próbowaliśmy wcześniej interweniować w tej sprawie, by uruchomić ruch wahadłowy, żeby zamknąć jedną nitkę, a remontować drugą. Chcieliśmy utrzymać minimalny ruch samochodowy. Niestety prośby mieszkańców i przedsiębiorców, które spływały do naszego samorządu, nie przyniosły rezultatów – tłumaczy Krystian Kosztyła.

Jak dowiadujemy się od GDDKiA, zakres inwestycji obejmuje m.in.: wymianę płyty pomostowej, odnowienie właściwego kolorytu, uzupełnienie nitów w konstrukcji, naprawę balustrady, a także zainstalowanie sygnalizacji świetlnej, które uregulują ruch samochodów, szczególnie ciężarowych.

Po zakończeniu remontu przez most będą mogły przejeżdżać pojazdy o 5 ton cięższe niż teraz. – Ubolewamy, że obecny tonaż mostu nie zostanie zasadniczo zwiększony. Aktualnie mamy 15 ton, co jest wynikiem złego stanu mostu po powodzi. Po renowacji nośność przeprawy będzie wynosiła niewiele więcej, bo 20 ton – dodaje burmistrz Ścinawy.

Będzie obowiązywał także ruch wahadłowy sterowany światłami. Ciężarówkom trudno się tam mijać, a – jak wyjaśnia GDDKiA – nie ma możliwości poszerzenia mostu. Zdarzało się i zdarza tak, że na most, z przeciwległych kierunków wjeżdżają dwa samochody ciężarowe. Są one tak szerokie, że nie mogą się ominąć. Wówczas jeden z tych kierowców musi się wycofać, a na moście tworzy się zator.

Obiekt będzie cały czas dostępny dla pieszych. – Sporo osób dojeżdża do pracy, jeździ na zakupy, dojeżdża do spółek KGHM. Postaramy się zorganizować przejście ludzi przez most, a potem, już po stronie Ścinawy zbieranie tych pasażerów i przewożenie dalej – dodaje włodarz miasta.

Burmistrz Kosztyła zapewnia, że zrobi wszystko, aby chociaż trochę usprawnić komunikację i przemieszczanie się z jednego brzegu Odry na drugi. – Ze strony Ścinawy staramy się, żeby inwestycja związana z parkingiem przy moście, była jak najszybciej zrealizowana. W zeszłym tygodniu dostaliśmy pozwolenie na budowę parkingu od starostwa powiatowego w Lubinie. Zaraz ogłaszamy przetarg. Liczymy, że do marca przyszłego roku inwestycja będzie zakończona. Na parkingu w kształcie statku, jest przewidzianych około 130 miejsc postojowych. W pobliżu tego parkingu, czyli bliżej mostu ma być przystanek i zatrzymywać się autobus linii 112 – łączący Lubin ze Ścinawą – tłumaczy Krystian Kosztyła.

  1. Jaja sobie robicie? Macie zamiar wywalic miliony na remont podnosząc tonaż dla poj o pięc ton gdy teraz i pewnie po remoncie jeżdzic beda tiry z kryszywem o wadze ponat 35 ton i to niejednokrotnie 3-4 jeden za drugim ( wiem co pisze jeżdze busem 4 razy dziennie przekraczam most i to widze),na jak długo wystarczy ten remont?,to jest kpina topienie milionów w błocie.Gdzie jes policja?

Dodaj komentarz