Na tegoroczny konkurs nadesłano rekordową liczbę 603 prac od 307 projektantów z 41 krajów. Nie po raz pierwszy do Legnicy trafiły prace wykonane z „niejubilerskich” materiałów, jak np.: ludzkie włosy, sarnia żuchwa, zapałki, piasek, plastik, papier, drewno, guma, szkło, silikon, skóra. Większość prac (łącznie ze zwycięskimi) można oglądać w Galerii Sztuki i Holu Starego Ratusza. Tegoroczne Grand Prix trafiło w ręce Sussane Matsche z Austrii. Kulminacja 26. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej TOŻSAMOŚĆ przypadła na sobotni wieczór, podczas którego w holu Starego Ratusza ogłoszono laureatów (nazwiska publikujemy poniżej).
Legnicki Festiwal SREBRO to jedna z najważniejszych imprez kształtujących życie kulturalne regionu i budujących jego wizerunek na forum międzynarodowym. W jego ramach co roku wiosną odbywa się kilkanaście wystaw i innych wydarzeń towarzyszących. Do Legnicy przyjeżdża wielu znanych i cenionych gości z Polski i z całego świata. Tym razem artyści złotnicy z całego świata przygotowali prace na temat: „tożsamość”. Poza holem Starego Ratusza liczne wystawy w ramach Festiwalu SREBRO można oglądać także w Galerii Sztuki, Galerii Srebra pod Przepiórczym Koszem, Muzeum Miedzi, Galerii Satyrykon, LCK Akademii Rycerskiej, Galerii Ring, Galerii Pacykarz i – po raz pierwszy – na Dworcu Kolejowym w Legnicy.
– Niezmienną tradycją Legnickiego Festiwalu Srebro zawsze były odniesienia do ważnych zjawisk kształtujących współczesność. Proponując tematy kolejnych konkursów staraliśmy się podążać za aktualnymi zmianami cywilizacyjnymi, inspirując artystów-złotników, designerów, twórców unikatowej biżuterii do przekraczania schematów i poszukiwania autorskich interpretacji – wyjaśnia Sławomir Fijałkowski, jeden z jurorów.
– Tak się składa, że w ostatnim czasie nie ma chyba zagadnienia, które nie byłoby nacechowane politycznie – najczęściej w negatywnym kontekście. Procesy społeczne i ich gwałtowne przewartościowania, których jesteśmy właśnie świadkami, opisywane bywają językiem skrajnych emocji, a nie faktów, a słowem roku okazuje się „postprawda”. Wszystko to powoduje, że dotychczasowe kryteria porządkujące relacje jednostka/zbiorowość coraz częściej wymuszają na nas światopoglądowe deklaracje. Równolegle sama tożsamość jednostki zaczyna nabierać prawie wyłącznie wirtualnego charakteru, stając się przedmiotem autokreacji, manipulacji, a nawet kradzieży tożsamości.
Fijałkowski zwraca uwagę, że biżuteria autorska, od zawsze traktowana jako osobisty amulet, symbol indywidualnej tożsamości, podlega dzisiaj tym samym mechanizmom bezwzględnego marketingu, co każdy produkt, usługa, emocje i doświadczenia.
– Staramy się, by tematy były adekwatne do rzeczywistości, która nas otacza – zwraca uwagę Zbigniew Kraska, dyrektor Galerii Sztuki w Legnicy. – Może ona być związana ze sztukami, ale też może dotyczyć spraw społecznych czy politycznych, jak tym razem. Głosów, które pokazują temat tożsamości z perspektywy osobistej, intymnej, było więcej, ale były tez przekazy mówiące o tożsamości grupy, tożsamości etnicznej, narodowej. Zaskakiwały mnie niektóre sposoby rozumienia problemu tożsamości. W niektórych kulturach tożsamość jest tematem tabu, jak chociażby kwestia nieokreśloności płci. My na codzień rozróżniamy dwie podstawowe, nikt nie zastanawia się nad tym, że to wcale nie jest zdefiniowane tak ostatecznie. Nie bójmy się tego powiedzieć, gender to nic innego, jak nauka o aspektach kulturowych płci i te aspekty są wyraźnie dostrzegalne w wielu pracach – opowiada Kraska.
– Legnickie srebro ma bardzo dużą rangę, chociażby z tego względu, że konkursy, które są organizowane na świecie, rozstrzygane są na podstawie zdjęć. W tym przypadku oceniamy gotowe prace, można przyjrzeć się ich skali, poziomowi mistrzostwa technicznego. To jedyny taki konkurs, jaki znam – zaznacza przewodniczący jury Arkadiusz Wolski.
Juror zwraca też uwagę, że gro zgłoszonych prac było niedojrzałych.
– Tożsamość była identyfikowana z miejscem zamieszkania, materiałami pochodzącymi z danego regionu, a nie ich autorów. Na szczęście spośród czterystu autorów, udało się wyłonić 50 ciekawych – dodaje.
Lista nagrodzonych:
Nagrody regulaminowe
Grand Prix Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Susanne Matsche (Austria); Nagroda Marszałka Województwa Dolnośląskiego – Elena Gorbunova (Rosja); Nagroda Prezydenta Miasta Legnicy – Herman Hermsen (Holandia); Nagroda Galerii Sztuki w Legnicy – Tom Stockl (Niemcy); „Srebrna Ostroga” Nagroda Specjalna Galerii Sztuki w Legnicy za odwagę, bezkompromisowość, nowatorstwo lub dowcip wypowiedzi twórczej – Marian Arentz (Niemcy)
Nagrody pozaregulaminowe
Nagroda Targów Inhorgenta Munich – stoisko na targach Inhorgenta Munich 2018 – Lucie Houdkova (Czechy); nagroda firmy Polska Biżuteria – Andrzej Pacak (Polska/Wielka Brytania); Wyróżnienie Honorowe Dyrektora Galerii Sztuki w Legnicy – Ana Carolina Escobar (Kolumbia/Francja); Wyróżnienie Honorowe Dyrektora Galerii Sztuki w Legnicy – Kim Ji Young (Korea Południowa); wyróżnienie Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych – Herman Hermsen (Holandia); wyróżnienie Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników – Michalina Owczarek (Polska); wyróżnienie blogu PICA PICA – Daniel Michel (Niemcy)