Bank zwróci opłaty

Bank Pocztowy zrekompensuje straty, jaki ponieśli jego klienci przy okazji zmian w taryfach opłat i prowizji. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów orzekł, że dwie stosowane przez bank praktyki naruszały interesy konsumentów korzystających z jego usług.

Urząd wszczął postępowanie wyjaśniające w grudniu 2015 r. Wątpliwości UOKiK wzbudził wówczas fakt, że klienci Banku Pocztowego otrzymali listy z informacją o zmienionej taryfie opłat i prowizji, jednak bank nie wskazał podstawy prawnej ani czynników, które miały wpływ na zaproponowane zmiany. W związku z tym klient nie mógł zweryfikować, czy zmiana warunków umowy była dopuszczalna.

– Jeżeli bank zmienia warunki umowy, to powinien poinformować konsumenta o podstawach faktycznych i prawnych, które go do tego uprawniają – wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Bank Pocztowy wprowadził również nowe stawki za sporządzanie i przesyłanie wyciągów w formie papierowej. Klienci, którzy otrzymywali je za darmo, musieli zacząć płacić. Ci, którzy płacili mniej, zaczęli płacić więcej.

– Jeżeli bank chciał wprowadzić opłaty klientom, którzy do tej pory otrzymywali wyciągi za darmo, powinien wcześniej otrzymać pisemną zgodę na inną, darmową drogę przesyłania tych informacji, np. e-mailem. Konsument powinien mieć wybór i podjąć świadomą decyzję o tym, w jakiej formie chce być informowany o stanie swojego rachunku, co dotyczy zarówno etapu zawierania umowy, jak i dalszego jej wykonywania – dodaje Marek Niechciał.

Bank Pocztowy zaprzestał obu praktyk i dodatkowo zobowiązał się, że zrekompensuje klientom straty, jakie ponieśli w wyniku zmiany zasad rozliczania opłat za wyciągi. Klienci Banku Pocztowego, którzy przed wprowadzeniem nowych opłat dostawali wyciągi za darmo, otrzymają zwrot poniesionych kosztów. Ci, którzy zaczęli wówczas płacić więcej, uzyskają zwrot różnicy w opłatach wynikających z podwyżki za wyciągi. Aby uzyskać rekompensatę, klient musi sam wystąpić z wnioskiem o zwrot opłat.

Dodaj komentarz