SLD chce bezpłatnych autobusów w Legnicy

Fot. Paweł Pawlucy
Fot. Paweł Pawlucy

Wprowadzenie darmowych przejazdów autobusami MPK – to propozycja legnickiego Sojuszu Lewicy Demokratycznej. – Legnicę na to stać, dojrzeliśmy do tego – przekonuje szef
klubu Michał Huzarski. I szacuje, że koszt takiej zmiany wyniesie ponad 10 mln zł.

Huzarski argumentuje, że umożliwienie mieszkańcom darmowych przejazdów autobusami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy wpisuje się w inwestycje w dziedziny dotychczas w mieście zaniedbywane. Podkreśla, że poza łożeniem nia poprawę infrastruktury warto zarezerwować w budżecie gminy więcej pieniędzy na zadania podnoszące bezpieczeństwo i komfort życia legniczan.

– Bezpłatna komunikacja będzie wymagała dodatkowych dotacji dla MPK w wysokości, być może ponad 10 mln zł. I to jedyna wada tego projektu. Uważam jednak, że miasto na to stać. Dorośliśmy do tego – mówi szef legnickiej Lewicy.

I wylicza korzyści, jakie przyniesie zlikwidowanie opłat dla pasażerów: zwiększenie dostępności komunikacji miejskiej dla uboższych rodzin, zmniejszenie zachorowań i emisji spalin, eliminacja kosztów związanych z kontrolą, dystrybucją oraz sprzedażą biletów. Zdaniem Huzarskiego przyniesie to także oszczędność postępowań sądowych i doprowadzi do braku nieściągalnych długów w tym obszarze.

michał_huzarski– Na podstawie informacji płynących z Lubina, gdzie bezpłatna komunikacja przecież obowiązuje, szacujemy, że z tego tytułu Legnica będzie mogła zaoszczędzić ok. 1,5 mln zł – ocenia Michał Huzarski.

Szef SLD zwraca uwagę, że korzyści jest znacznie więcej. W tym najistotniejsze: ekologiczne.

– Spaliny samochodowe są dużo bardziej szkodliwe dla ludzi niż zanieczyszczenia pochodzące z przmysłu, bo rozprzestrzeniają się w dużych stężeniach na niskich wysokościach, w bezpośrednim sąsiedztwie mieszkańców. Wprowadzenie darmowej komunikacji zwiększyłoby liczbę pasażerów o ponad połowę. Nie zapominajmy również, że to dzieci są szczególnie narażone na działanie spalin, m.in. dlatego, że są niższe, w porównaniu do dorosłych mają znacznie większą aktywność oddechową w stosunku do masy ciała, a ich system odpornościowy nie jest jeszcze całkowicie wykształcony – przekonuje. – Autobus, który emituje niewiele większą ilość spalin niż samochód osobowy, przewozi tyle osób, ile 70 samochodów w mieście i 30 poza nim. Dlatego transport zbiorowy jest znacznie mniej szkodliwy dla środowiska niż indywidualny.

Legnicki SLD poważnie zainteresować pomysłem mieszkańców jeszcze przed zbliżającymi się wyborami samorządowymi.

– Jeśli wejdziemy do wyborów, będzie to nasz flagowy pomysł – zapowiada.

Dodaj komentarz