Pomagają uczniom odnaleźć się w „nowej szkole”

„Witaj Nowa Szkoło” – nowatorski w skali kraju projekt – ma pomóc polkowickim uczniom w odnalezieniu się w nowym systemie edukacji. Podczas zajęć terapeutycznych uczą się m.in. współpracy, empatii, a także wyrażania emocji.

Finansowany z budżetu gminy program realizuje Polkowickie Centrum Usług Zdrowotnych. Dzięki niemu uczniowie mogą ewolucyjnie przejść z systemu gimnazjalnego na wydłużone nauczanie w szkołach podstawowych.

– Skupiamy się na tym, aby dzieci i młodzież otrzymały to wszystko, co im się należy w procesie nauczania i wychowania. Aby zmiany organizacyjne nie miały większego wpływu na poziom i jakość kształcenia, a umiejętności nabyte podczas zajęć przydały im się podczas dalszej edukacji czy poszukiwania pracy w dorosłym życiu – podkreśla Elżbieta Kich-Wiśniewska (na zdj.2), dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 w Polkowicach, do której włączono wygaszane Gimnazjum nr 1.

Dodajmy, że po zmianach, w dwóch szkolnych budynkach SP nr 3 kształci się obecnie ponad 1000 uczniów i pracuje 130 nauczycieli.

W programie wsparcia biorą udział uczniowie klas drugich i trzecich wygaszanego gimnazjum. Są to wykłady i warsztaty dla całych klas lub kilkuosobowych grup, a ponadto spotkania indywidualne.

– Zainteresowanie jest spore, zwłaszcza wśród dzieci, które chcą się rozwijać, a czują, że mają pewne trudności w komunikowaniu się z otoczeniem – dodaje Małgorzata Niklasińska, psycholog szkolny. – Potrzebują wsparcia, a tutaj mogą je znaleźć. Dojrzewanie jest szczególnym okresem w życiu człowieka. Wiele rzeczy robi się po raz pierwszy, nie zawsze wyjdzie to najlepiej i łatwo można wpaść w poczucie, że nigdy już się nie uda. Takie programy pomagają przejść ten wiek i zrozumieć samego siebie.

– Teraz będziemy myśleć o sobie trochę inaczej – twierdzą Jakub, Amelia, Weronika, Martyna i Maja z klasy IIa. – Pracujemy nad pewnością siebie. Wiadomo, że jedne zajęcia nam nie pomogą, ale na pewno po kilku będzie już inaczej. Takie warsztaty powinny być organizowane jak najczęściej.

– Młodzi ludzie chcą być bardziej aktywni, bardziej odważni w komunikacji z innymi czy w prezentacjach – wymienia Edyta Pędzisz, neurocoach, master Business Training i licencjonowany trener. – Pokazuję im, jaką drogą można iść i jak patrzeć na codzienne życie – dodaje.

Program integracji i wsparcia psychologicznego społeczności szkolnej „Witaj Nowa Szkoło – Mosty zamiast murów #Razem Raźniej” finansowany jest z budżetu gminy Polkowice. Jego celem jest wsparcie nie tylko uczniów, ale także rodziców i nauczycieli w procesie zmian związanych z nowym prawem oświatowym. Poza gimnazjalistami wezmą w nim też udział uczniowie klas VII szkół podstawowych.

Źródło: PCUZ

Dodaj komentarz