PKP wyremontuje prawie 200 dworców. Nasze też są na liście

Nowoczesne, oszczędne i przystosowane dla osób niepełnosprawnych – takie warunki już wkrótce ma spełniać blisko 200 dworców kolejowych w całej Polsce. W planach Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa jest również unowocześnienie dwóch dworców z naszego regionu. PKP chwali się, że to największe przedsięwzięcie w historii polskiej kolei.

Modernizacja dworców ma być realizowana kompleksowo. Prace obejmą nie tylko wnętrza budynków, ale także ich otoczenie. – Coraz częściej dworce pełnią też, obok funkcji podstawowych, kolejowych, także funkcje społeczne, stając się miejscami otwartymi na lokalne społeczności i ich potrzeby – uważa Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A., dodając, że estetyczne i funkcjonalne dworce są dopełnieniem inwestycji prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na liście rządowego Programu Inwestycji Dworcowych znalazły się nie tylko budynki służące pasażerom w dużych miastach, ale też w wielu mniejszych miejscowościach. Wśród nich znalazło się również 17 dworców z województwa dolnośląskiego. W naszym regionie metamorfozę przejdą obiekty w Jaworze i Chojnowie. Zabrakło natomiast Legnicy, w której dworzec, zdaniem Michała Stilgera z Wydziału Prasowego PKP S.A., został gruntownie zmodernizowany w latach 2012-2014.

Warto przy tym tym zaznaczyć, że pisząc o dworcach, mamy na myśli przede wszystkim same budynki dworcowe, za które odpowiada spółka PKP S.A. Natomiast za remont infrastruktury stacyjnej, w skład której wchodzą m.in. tory, rozjazdy, perony czy przejścia podziemne, odpowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

O trwające i planowane inwestycje dotyczące czterech stacji naszego regionu zapytaliśmy rzecznika prasowego dolnośląskiego oddziału PKP PLK Bohdana Ząbka.

Do końca listopada 2019 r. mają się zakończyć prace na stacji w Legnicy. O inwestycji, która ma pochłonąć około 20 mln zł, więcej pisaliśmy tutaj.

Od sierpnia trwają prace przy renowacji kładki prowadzącej na perony na stacji w Głogowie. Oprócz odnowienia samej kładki, zostaną zabudowane też dwie windy, ułatwiające dostęp do peronów nr 1 i 2. – Te dwa perony spośród czterech jakie ma stacja są obecnie dostępne i służą do odprawy podróżnych. Konstrukcja kładki zostanie gruntownie oczyszczona i zabezpieczona. Na pomoście kładki zostanie położona nowa posadzka z systemem oznakowania dotykowego. Wyremontowane zostaną schody i klatki schodowe. Zamontowane będzie nowe oświetlenie – zapowiada Bohdan Ząbek.

Wspomniane windy mają być przeszklone, a wielkość ich kabin umożliwi pasażerom m.in. przewóz rowerów. Inwestycja jest realizowana w systemie „projekt i budowa”. Wartość prac wynosi ok. 4,4 mln zł. Mają one zostać zakończone w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Dalsze prace na głogowskiej stacji związane są z planami modernizacji linii Wrocław-Głogów w latach 2018–22. Do połowy przyszłego roku ma zostać opracowane studium wykonalności, którego szacunkowy koszt wynosi 6,15 mln zł.

Do końca 2020 roku ma zostać zakończona rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Legnica-Dzierżoniów, przy której znajduje się m.in. stacja w Jaworze. Oprócz modernizacji samych torów zostaną przebudowane też obiekty służące obsłudze pasażerów, w tym perony. Stacje i przystanki zostaną przystosowane do obecnie obowiązujących standardów. Projekt będzie realizowany przy udziale środków z dolnośląskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014–20. Obecnie trwają prace nad studium wykonalności, które zostanie ukończone w 2018 r.

Więcej na temat kolejowych inwestycji Jaworze i Chojnowie pisaliśmy tutaj.

Dodaj komentarz