Nowe korzystniejsze przepisy dla urlopowiczów

Fot. Pixabay

Jesteś niezadowolony z pobytu? Masz trzy lata na dochodzenie roszczeń. Cena wycieczki wzrosła o ponad 8 procent? Możesz odstąpić od umowy. Rezygnujesz z pobytu, bo wybuchł wulkan? Nie płacisz odstępnego. Za mało uczestników? Są terminy w jakich biuro podróży musi cię o tym poinformować. Właśnie zmieniły się przepisy. Lepiej je poznać, jeśli wybieramy się na urlop.

– 1 lipca weszły w życie nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych i usług powiązanych, które powodują, że konsumenci z całej Unii Europejskiej są teraz chronieni na takim samym poziomie – mówi Wiesława Sulima, powiatowy rzecznik konsumentów. – Zmiany dotyczą głównie zasad reklamacji wyjazdów, podwyższenia cen wycieczek czy rozwiązywania umów. Podróżni zyskali też więcej praw w przypadku niewypłacalności organizatora wypoczynku – tłumaczy

Poniżej najważniejsze zmiany, o których informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

1. Jedna z ważniejszych zmian to, że konsumenci zyskali więcej praw w przypadku niewypłacalności biura podróży. Dotychczas turyści mogli liczyć na pokrycie kosztów powrotu do kraju i zwrot wpłaconych, ale niewykorzystanych kwot. Od lipca turyści mogą kontynuować wypoczynek zgodnie z umową, nawet jeśli biuro w tym czasie upadnie.

2. Nowością jest również to, że bez żadnych konsekwencji można odstąpić od umowy w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności w miejscu wyjazdu, takich jak np. epidemia, wybuch wulkanu czy zagrożenie terroryzmem. W takim przypadku organizator ma obowiązek zwrócić wpłacone pieniądze w terminie 14 dni.

3. Tak jak dotychczas, biuro podróży może zastrzec w umowie, że impreza nie odbędzie się, jeśli zgłosi się zbyt mało uczestników. Nowością jest to, że nie może sam decydować o terminie jej odwołania, ponieważ nowe przepisy wskazują konkretne terminy, w jakich może to zrobić: 20 dni przed imprezą, która trwa ponad sześć dni, siedem dni przed imprezą, która trwa od dwóch do sześciu dni oraz 48 godzin przed imprezą, która jest krótsza niż dwa dni.

4. Reklamację na nieudaną wycieczkę dotychczas należało złożyć w ciągu 30 dni od jej zakończenia. Teraz konsumenci mają na to trzy lata, a dodatkowo mogą ją złożyć nie tylko u organizatora wyjazdu, ale również u agenta, który tę wycieczkę sprzedał.

5. Jeśli cena wycieczki wzrośnie o więcej niż 8 procent, można zrezygnować z wyjazdu bez ponoszenia żadnych kosztów. Co więcej, jeśli biuro podróży zastrzegło w umowie, że wycieczka może podrożeć, jeśli np. wzrosną ceny paliwa, to w odwrotnej sytuacji musi obniżyć cenę imprezy. Nie zmienia się tylko to, że cena może ulec zmianie najpóźniej trzy tygodnie przed wyjazdem.

– Należy jednak pamiętać, że wszystkie te zmiany dotyczą wyłącznie umów podpisanych po 1 lipca 2018 r. Do umów podpisanych przed tą datą, stosuje się dotychczasowe przepisy – dodaje Wiesława Sulima, powiatowy rzecznik konsumentów w Lubinie.

Dodaj komentarz