Nowa metoda oszustwa. Kobieta straciła 2,5 tys. zł

2,5 tysiąca złotych straciła 45-letnia mieszkanka Złotoryi, która kliknęła w link, jaki SMS-em otrzymała od oszustów. Kobieta uwierzyła, że musi uregulować niedopłatę w rachunkach… Policja przestrzega przed nową metodą służącą wyłudzaniu pieniędzy.

Złotoryjscy kryminalni prowadzą czynności w sprawie oszustwa internetowego, do którego doszło w ubiegłym miesiącu. Do miejscowej komendy zgłosiła się 45-letnia złotoryjanka, która poinformowała, że z nieznanego numeru otrzymała wiadomość tekstową SMS z informacją o konieczności uregulowania niedopłaty wraz z odnośnikiem do strony internetowej.

– Po kliknięciu w otrzymany link kobieta została przekierowana na stronę bankowości elektronicznej, za pośrednictwem której wykonała przelew na kwotę kilku złotych. Jak się później okazało, z konta pokrzywdzonej została pobrana zdecydowanie wyższa kwota tj. 2,5 tysiąca złotych. Policjanci szczegółowo wyjaśniają okoliczności opisanego przestępstwa, które mają na celu ustalenie i zatrzymanie sprawy oraz odzyskanie utraconych pieniędzy – informuje starszy sierżant Dominika Kwakszys, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Złotoryi.


Policja apeluje do mieszkańców o zachowanie szczególnej ostrożności w przypadku otrzymania wiadomości tekstowej o podobnej treści. Zaleca również stosowanie się do poniższych zasad:

  1. Nie wchodzić na stronę internetową banku za pośrednictwem linków znajdujących się w przychodzących SMSach lub mailach.

    Używajmy do tego celu adresu podanego przez bank, z którym podpisaliśmy umowę o otwarcie i prowadzenia rachunku bankowego. Nie jest również wskazane wykorzystywanie mechanizmu tzw. „Zakładek” lub „adresów Ulubionych”, gdyż istnieją szkodliwe obiekty, które potrafią modyfikować zachowane tam adresy.

  2. Nigdy nie używać wyszukiwarek internetowych do znalezienia strony logowania banku.

    Wyszukane w nich linki mogą prowadzić do fałszywych stron lub stron zawierających wirusy.

  3. Przed zalogowaniem sprawdzić, czy połączenie z bankiem jest bezpieczne.

    Adres witryny internetowej banku powinien rozpoczynać się od skrótu: „https://”, a nie „http://”. Brak litery „s” w skrócie „http” oznacza brak szyfrowania, czyli, że Twoje dane są transmitowane przez Internet tekstem jawnym, co naraża Cię na ogromne niebezpieczeństwo.

  4. Sprawdzać prawidłowość certyfikatu.

    Zanim wpiszemy identyfikator bądź login i hasło sprawdźmy, czy połączenie z bankiem odbywa się z wykorzystaniem szyfrowania. Jeżeli znajdziemy symbol kłódki, kliknijmy na niego dwa razy, aby sprawdzić, czy wyświetlony certyfikat jest ważny i czy został wydany dla Twojego banku. Jeśli certyfikat utracił ważność lub nie został wystawiony dla Twojego banku albo nie można go zweryfikować zrezygnuj z połączenia.

Dodaj komentarz