Mijają cztery lata, odkąd w Lubinie funkcjonuje bezpłatna komunikacja publiczna. Dokładnie 1 września 2014 roku pasażerowie po raz pierwszy pojechali żółtymi autobusami bez biletów. Od tamtej chwili liczba podróżnych podwoiła się. Obecnie lubińska komunikacja co roku bezpłatnie przewozi około 12 mln pasażerów i od tym względem jest największą w Polsce.
Lubin był pierwszym polskim miastem, w którym wprowadzono bezpłatną komunikację dla wszystkich pasażerów, nie tylko dla zameldowanych na tym terenie mieszkańców. Nieco później, w lipcu 2015 roku objęła ona także gminę wiejską Lubin i gminę Ścinawa. Wójt gminy Rudna nie przystąpił do partnerstwa samorządów i darmowej komunikacji w powiecie lubińskim.
Wcześniej niż w Lubinie darmowe autobusy, ale tylko dla mieszkańców, funkcjonowały w miejscowościach: Stryków (woj. łódzkie), Ząbki (woj. mazowieckie), Gostyń (woj. wielkopolskie), Żory (woj. śląskie), Świerklany (woj. śląskie) i Goleniów (woj. zachodniopomorskie). W niektórych miejscowościach bezpłatnie autobusami mogły jeździć wybrane grupy osób, na przykład bezrobotni lub dzieci i młodzież. Tak jest na przykład we Wrocławiu, który w tym roku podjął decyzję o ufundowaniu od 1 września darmowych przejazdów uczniom.
Jednak coraz więcej samorządów, za przykładem Lubina, decyduje się na wprowadzenie bezpłatnej komunikacji dla każdego. Takowa funkcjonuje już między innymi w sąsiednich Polkowicach, Jaworze i Bolesławcu.
Kiedy prezydent Lubina Robert Raczyński ogłosił, że komunikacja miejska będzie w Lubinie darmowa, sugerowano, że to zapewne na czas wyborów, a później autobusy znowu będą płatne. Tak się nie stało i – jak zapewniają obecne władze Lubina – autobusy pozostaną bezpłatne.
Pojawiły się także plany, by lubińskie autobusy bezpłatnie woziły pasażerów także do Chocianowa, Rudnej i Polkowic – i to już wkrótce. Oczywiście również woziłyby pasażerów za darmo.
Więcej na: Lubin.pl