Okres wakacyjny to dla jednych czas lenistwa, a dla innych – poszukiwania pracy. Jak stworzyć profesjonalne CV, które znacznie zwiększy nasze szanse na otrzymanie etatu? Powiatowy Urząd Pracy w Lubinie odpowiada na najczęściej zadawane pytania.
Poszukiwanie pracy powinniśmy rozpocząć od rzetelnego i bardzo starannego przygotowania dokumentów aplikacyjnych czyli życiorysu (z łac. curriculum vitae – CV) i listu motywacyjnego.
Gdy samodzielnie zgłaszamy się do firmy, odpowiadamy na ogłoszenie prasowe, czy też prosimy kogoś z kręgu znajomych i przyjaciół o pomoc w znalezieniu pracy, musimy przekazać dokumenty aplikacyjne.
CV powinno spełniać trzy funkcje: ukazanie profilu zawodowego kandydata, doprowadzenie do zaproszenia go na rozmowę kwalifikacyjną i pomoc w prowadzeniu rozmowy rekrutacyjnej. Przede wszystkim jest dokumentem marketingowym, dającym kandydatowi możliwość jak najlepszego pokazania swoich doświadczeń i kompetencji zawodowych.
Jedną z najważniejszych dla pracodawców sekcji jest ta dotycząca umiejętności. Osoba zatrudniająca chce wiedzieć, co możemy zrobić dla jego firmy i co do niej wniesiemy. Dlatego, aby sprzedać siebie musimy opisać swoje umiejętności i pokazać, jak zamierzamy wesprzeć potencjalnego pracodawcę. Zanim zaczniemy wpisywać umiejętności w CV, poświęćmy trochę czasu i postarajmy się zrozumieć, jakie są wymagane lub pomocne umiejętności na stanowisku, o które się ubiegamy.
Pracodawcy najwięcej uwagi poświęcają czytając historię zatrudnienia. To właśnie ta część życiorysu musi przekonać potencjalnego pracodawcę, że idealnie pasujemy na oferowane stanowisko!
Dobrze przygotowany życiorys powinien zawierać: dane personalne, cel zawodowy, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, pozostałe doświadczenie, kursy, szkolenia, umiejętności, zainteresowania.
Podstawowe cechy i zasady pisania życiorysu:
- pisz zwięźle i rzeczowo, zrozumiałym językiem,
- pamiętaj o odpowiedniej formie graficznej, estetycznej, starannej i przejrzystej,
- informacje podawaj w odwrotnym porządku chronologicznym, zaczynając od tego, co robiłeś ostatnio,
- dostosuj swoje CV do stanowiska o które się ubiegasz.
Najczęściej popełniane błędy w CV:
- brak profilu zawodowego (opisz w kilku hasłach w czym jesteś najlepszy!),
- nieestetyczne CV (literówki, błędy ortograficzne, które zniechęcają pracodawcę),
- CV skopiowane z Internetu,
- podawanie nieprawdziwych informacji na swój temat.
Życiorys jest zawodową wizytówką, więc jeśli chcesz pokazać się pracodawcy z jak najlepszej strony, starannie przygotuj swoje CV. Warto poprosić o jego sprawdzenie przez inną osobę. Pomoże to uniknąć ewentualnych błędów.
Dyżurujący w urzędach pracy doradcy zawodowi zapraszają na porady grupowe związane z nauką umiejętności pisania dokumentów aplikacyjnych. Oni również mogą fachowym okiem ocenić, czy życiorys wymaga korekty.
źródło: PUP Lubin/Violetta Niemczak-Dąbrowska