Ten bank odda pieniądze

DNB Bank Polska musi zwrócić swoim klientom pieniądze — taką decyzję wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta po zbadaniu skarg od osób korzystających z niektórych produktów tego banku.

Do UOKiK docierały skargi, że DNB podwyższa marżę objętych promocją kredytów hipotecznych i opłaty za konto w pakiecie „Personale”. O sprawie zawiadomił urząd również wrocławski powiatowy rzecznik konsumentów.

Zdaniem banku, kredytobiorcy nie dotrzymali warunków promocji, na podstawie której płacili mniejsze raty. Zgodnie z umową musieli zasilać konto konkretną kwotą (np. 5 tys. zł) co miesiąc lub utrzymywać ustalone oszczędności (np. 100 tys. euro). Wiele osób przelewało pieniądze z innego konta prowadzonego przez DNB. Jednak bank uznawał tylko przelewy z zewnętrznych źródeł i w efekcie — bez żadnego ostrzeżenia — podwyższał marżę. Praktyka rozpoczęła się na początku 2015 r. i trwa do dziś.

– Przeanalizowaliśmy regulaminy promocji i ustaliliśmy, że nie zastrzegały one, iż przelewy muszą zostać zrobione z kont w innych bankach. Tym samym kredytobiorcy mogli spełniać warunki promocji i mogli płacić niższe raty – uważa Marek Niechciał, prezes UOKiK.

DNB podwyższył też opłatę za konto „Personale” z 18 do 22 zł. Osoba, która je założyła, mogła liczyć na korzystniejsze warunki kredytu hipotecznego. Gdy jednak nie zgadzała się z wyższą opłatą i chciała wypowiedzieć umowę o prowadzenie konta, narażała się na podwyższenie oprocentowania kredytu hipotecznego.

W trakcie postępowania DNB zobowiązał się do zaprzestania tych praktyk i zrekompensowania strat byłym i obecnym klientom, którym podniósł marżę i opłaty za konto. W efekcie bank:

  • przywróci niższą marżę promocyjnych kredytów hipotecznych – w decyzji wymieniamy nazwy tych kredytów i warunki, które trzeba spełnić, by z skorzystać z tego rozwiązania,
  • odda różnicę między marżą podwyższoną i promocyjną,
  • przywróci niższe opłaty za konto „Personale” (18 zł) i odda konsumentom różnicę wynikającą z pobrania wyższych opłat.

Obecni klienci dostaną automatycznie zwrot pieniędzy, a byli klienci muszą złożyć wniosek do banku. W ciągu sześciu miesięcy od uprawomocnienia się decyzji powinni oni na piśmie wystąpić do DNB o zwrot pieniędzy. We wniosku trzeba wskazać numer umowy i rachunku bankowego. Pismo należy wysłać pocztą zwykłą: DNB Bank Polska S.A., ul. Postępu 15 C, 02-676 Warszawa lub e-mailem na adres ok@dnb.pl. Bank poinformuje klientów o decyzji UOKiK listownie, w systemie bankowości elektronicznej, na swojej stronie internetowej i przez ogłoszenia w prasie.

źródło: materiały prasowe

Dodaj komentarz