12 pytań o składki ZUS

Od 1 stycznia do opłacenia składek przedsiębiorcy będą korzystać ze zwykłego przelewu. Co więcej, jedyne informacje, jakie trzeba będzie wpisać na przelewie to: kwota składki, nadawca i odbiorca płatności oraz indywidualny numer rachunku składkowego. Nowe rozwiązanie ma zminimalizować ryzyko błędnego wypełnienia przelewu.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą zadają już Zakładowi Usług Społecznych szczegółowe pytania o nowy sposób opłacania składek. Oto najczęstsze z nich:

W liście z ZUS jest podany numer rachunku, który nie zawiera mojego NIP (albo NIP jest nieprawidłowy). Co mam zrobić?

W numerze rachunku składkowego umieścimy numer NIP, który został nam podany jako NIP płatnika składek. Jeśli NIP jest błędny, prosimy o kontakt z nami. Sprawdzimy dane identyfikacyjne.

Co trzeba wpisać w tytule przelewu, który zrobię w styczniu?

Jedyne informacje, jakie od 1 stycznia 2018 r. trzeba wpisać na przelewie, to kwota składki, nadawca i odbiorca płatności oraz numer rachunku składkowego.

Do tej pory w bankowości internetowej były specjalne formatki przelewu do ZUS. Czy teraz mam robić zwykły przelew krajowy?

Tak. Od 1 stycznia do opłacenia składek należy korzystać ze zwykłego przelewu, jakim płaci się np. za gaz czy telefon.

Jeśli mam pracowników lub zleceniobiorców, to czy składki za nich mam wpłacać na ten sam numer rachunku jednym przelewem razem ze składkami za siebie?

Tak. Od 1 stycznia każdy robi tylko jeden przelew. Nie ma znaczenia, czy zatrudnia się pracowników, czy samodzielnie prowadzi firmę. Nie jest też istotne, na ile funduszy i ubezpieczeń opłaca się składki – to będzie wciąż jeden przelew.

W liście z ZUS są dwa numery, a miał być jeden. Dlaczego?

ZUS nadał dwa numery rachunków składkowych, gdy płatnik składek oddzielnie rozlicza składki na dwóch zakresach, np. oprócz składek z działalności gospodarczej także za zatrudnioną nianię. Dwa numery otrzymają również powiatowe urzędy pracy czy miejskie ośrodki pomocy społecznej, które osobno rozliczają składki za pracowników i za świadczeniobiorców. Składki należy opłacać osobno z każdego zakresu.

Mam zaległości w opłacaniu składek. Czy po tym, jak zapłacę składkę za bieżący miesiąc, będę ubezpieczony?

Od 1 stycznia nie trzeba wpisywać na przelewie, jakiego okresu dotyczy wpłata. Każdą wpłatę rozliczymy w pierwszej kolejności na najstarsze zadłużenie wraz z odsetkami. Nowe zasady rozliczania składek mogą zatem wpłynąć na podleganie dobrowolnym ubezpieczeniom. Jeśli ktoś jest objęty obowiązkowymi ubezpieczeniami, nadal będzie ubezpieczony, ale na koncie powstanie zaległość i ZUS się o nią upomni oraz naliczy odsetki.

Co zrobić, jeśli przy robieniu przelewu wpiszę zły numer rachunku bankowego?

Jeśli zostanie wpisany numer rachunku niezgodny ze standardem NRB, to system bankowy poinformuje, że jest to nieprawidłowy rachunek.

Jeśli pomylę się i zrobię przelew na inny numer rachunku, to czy ZUS naliczy mi odsetki za zwłokę?

Jeśli otrzymamy wpłatę po terminie płatności składki, to Zakład pobierze należne odsetki. Dlatego zanim zrobi się przelew, trzeba upewnić się, czy na pewno został wpisany poprawny numer rachunku składkowego.

Czy wprowadzenie indywidualnego numeru rachunku (NRS) zmieni zasady rozliczania wpłat?

Tak. Na przelewie nie trzeba będzie wskazywać ubezpieczenia/funduszu, typu wpłaty i miesiąca, za który opłaca się składki. Wszystkie składki – niezależnie za jaki miesiąc i na jakie ubezpieczenia/fundusz – będą opłacane jedną wpłatą. Wpłatę przekazaną na numer rachunku składkowego rozdzielimy na pokrycie należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Emerytur Pomostowych, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Będą one rozdzielane według zasady proporcjonalnego procentowego podziału wpłaty według kwot składek przypadających do zapłaty na poszczególne fundusze w deklaracji złożonej za ostatni miesiąc kalendarzowy. Zmiana zasad rozliczania składek będzie obowiązywała dla wpłat dokonanych od 1.01.2018 r.

Nie mam NIP. Co w takiej sytuacji będzie zamieszczone w indywidualnym rachunku składkowym?

Jeżeli ktoś zgłosił się do ZUS bez numeru NIP, podając inny zestaw danych identyfikacyjnych, w numerze rachunku składkowego zostanie umieszczony unikatowy dla konta płatnika numer wygenerowany przez system ZUS (10 cyfr).

Planuję otworzyć firmę w tym roku. Kiedy otrzymam informację o moim indywidualnym numerze bankowym?

Płatników składek już zarejestrowanych informujemy za pośrednictwem masowej wysyłki, ostatnia transza planowana jest w grudniu 2017 r. Jeśli ktoś rozpocznie działalność po dniu ostatniej masowej wysyłki, wtedy otrzyma informację o NRS niezwłocznie po utworzeniu konta.

Otrzymałem informację o NRS, mimo że działalność gospodarczą wyrejestrowałem kilka lat temu, ale mam zaległość w ZUS za rok 2012. Na jaki rachunek mam zapłacić zaległe składki?

Zaległe składki opłaca się na otrzymany z ZUS numer rachunku składkowego.

.

źródło: ZUS

Dodaj komentarz